Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Undervisningens dramaturgi : fortellinger og analyser fra klasserommet
Jannike Ohrem BakkeFride Lindstøl

Undervisningens dramaturgi : fortellinger og analyser fra klasserommet

2023Bokmål, Nynorsk345 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

All formidling har en dramaturgi. Med dette som utgangspunkt benytter forfatterne dramaturgi som et verktøy til å planlegge, gjennomføre, analysere og reflektere over undervisning. Dramaturgisk perspektiv utnytter klasserommet som spillerom, vektlegger estetiske og kunstneriske dimensjoner, og dramaturgiske begrep og virkemidler hjelper læreren å oppfylle læreplanmålene. Når lærere griper de mulighetene dramaturgiske perspektiv gir, vil det gi en mer levende og engasjerende undervisning, og slik skapes bedre forutsetninger for læring.

Boka er skrevet på bakgrunn av omfattende klasseromsobservasjoner og samtaler med elever og lærere i flere fag på ulike trinn.

Boka formidler ny forskning og vil være interessant for alle som er opptatt av hvordan undervisning kan bidra til gode læringsopplevelser i det 13-årige skoleløpet. Målgruppen er lærere, lærerstudenter, lærerutdannere og klasseromforskere.

ISBN9788245045529
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245034042
Originalt formatPDF
ForfattereJannike Ohrem BakkeFride Lindstøl
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

All formidling har en dramaturgi. Med dette som utgangspunkt benytter forfatterne dramaturgi som et verktøy til å planlegge, gjennomføre, analysere og reflektere over undervisning. Dramaturgisk perspektiv utnytter klasserommet som spillerom, vektlegger estetiske og kunstneriske dimensjoner, og dramaturgiske begrep og virkemidler hjelper læreren å oppfylle læreplanmålene. Når lærere griper de mulighetene dramaturgiske perspektiv gir, vil det gi en mer levende og engasjerende undervisning, og slik skapes bedre forutsetninger for læring.

Boka er skrevet på bakgrunn av omfattende klasseromsobservasjoner og samtaler med elever og lærere i flere fag på ulike trinn.

Boka formidler ny forskning og vil være interessant for alle som er opptatt av hvordan undervisning kan bidra til gode læringsopplevelser i det 13-årige skoleløpet. Målgruppen er lærere, lærerstudenter, lærerutdannere og klasseromforskere.

Om boka

ISBN9788245045529
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245034042
Originalt formatPDF
ForfattereJannike Ohrem BakkeFride Lindstøl
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde