Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Studenten skal bli lærer : kunnskap, identitet og profesjonsutvikling
Audhild Løhre (red.)Anne C. Bonnevie Lund (red.)

Studenten skal bli lærer : kunnskap, identitet og profesjonsutvikling

2020Flerspråklig, Bokmål, Svensk157 siderOpplesing tilgjengelig

Logg inn for å lese gratis

Logg innfor å lese gratis

Studenten skal bli lærer presenterer den første norske studien av tilhørighet i høyere utdanning. Forståelse og utvikling av kunnskap er sentrale temaer, og studenters danning belyses, uten at danning blir eksplisitt diskutert i alle bidragene. Mange av forfatterne er opptatt av samspillet mellom episteme, techne og fronesis i forhold til den enkeltes vekst og profesjonelle kompetanseutvikling.

Med lærerstudenter fra 1.-4. årskull som informanter favner artiklene bredt og gir ny kunnskap og nye teoretiske vinklinger. I antologien stilles det blant annet spørsmål ved dualismen som ofte påpekes mellom teoretisk og erfaringsbasert kunnskap. Kanskje er det heller sånn at kunnskap produseres sirkulært mellom forelesningssal og praksisfeltet? Videre fremgår det også at opplevelsen av sosial tilhørighet ser ut til å være en forutsetning for akademisk tilhørighet, og at medstudenter sammen med faglærere har stor betydning.

Denne fagfellevurderte antologien retter seg hovedsakelig mot lærerutdanningen og lærerutdannere. Men bidragene kan også være aktuelle for andre utdanninger, og for studenter.

ISBN9788202675882
UtgiverCappelen Damm akademisk
UtgaveopplysningForord av Kari Smith. 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202675912
Originalt formatEPUB
RedaktørerAudhild LøhreAnne C. Bonnevie Lund
Tilgjengelig for opplesingJa

Studenten skal bli lærer presenterer den første norske studien av tilhørighet i høyere utdanning. Forståelse og utvikling av kunnskap er sentrale temaer, og studenters danning belyses, uten at danning blir eksplisitt diskutert i alle bidragene. Mange av forfatterne er opptatt av samspillet mellom episteme, techne og fronesis i forhold til den enkeltes vekst og profesjonelle kompetanseutvikling.

Med lærerstudenter fra 1.-4. årskull som informanter favner artiklene bredt og gir ny kunnskap og nye teoretiske vinklinger. I antologien stilles det blant annet spørsmål ved dualismen som ofte påpekes mellom teoretisk og erfaringsbasert kunnskap. Kanskje er det heller sånn at kunnskap produseres sirkulært mellom forelesningssal og praksisfeltet? Videre fremgår det også at opplevelsen av sosial tilhørighet ser ut til å være en forutsetning for akademisk tilhørighet, og at medstudenter sammen med faglærere har stor betydning.

Denne fagfellevurderte antologien retter seg hovedsakelig mot lærerutdanningen og lærerutdannere. Men bidragene kan også være aktuelle for andre utdanninger, og for studenter.

Om boka

ISBN9788202675882
UtgiverCappelen Damm akademisk
UtgaveopplysningForord av Kari Smith. 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202675912
Originalt formatEPUB
RedaktørerAudhild LøhreAnne C. Bonnevie Lund
Tilgjengelig for opplesingJa

Fagområde

Logg inn for å lese gratis