Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Skriving på norsk som andrespråk : vurdering, opplæring og elevenes stemmer
Anne Golden (red.)Elisabeth Selj (red.)

Skriving på norsk som andrespråk : vurdering, opplæring og elevenes stemmer

2023Flerspråklig, Bokmål, Nynorsk, Svensk319 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Denne boka handler om skriving og om det å undervise i skriving når man har elever og studenter med norsk som andrespråk, i ungdomsskole og videregående skole, i voksenopplæring og høyere utdanning. Forfatterne undersøker hva som kjennetegner andrespråksskriveres tekster, hva det innebærer å være en andrespråksskriver, både i utdanningen og på fritiden, og hvordan flere språk kan utnyttes i skriveutviklingen. Videre gransker de vurdering av skriving og hvilke rammer som finnes for skriving i skolen og i opplæringen for øvrig. Boka viser også hvordan man kan forbedre skriveopplæringen med utgangspunkt i innsikter fra den aktuelle forskningen.

Denne utgaven er oppdatert med tanke på ny forskning og nye læreplaner og kartleggingsverktøy.

Forfatterne er forskere og lærere innen andrespråk, norsk og andrespråksskriving ved ulike høgskoler, universiteter og skoler.

Boka er aktuell for studenter, lærere og forskere innen norsk som andrespråk og tilgrensende fagfelt.

ISBN9788202807801
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2023
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202795382
Originalt formatEPUB
RedaktørerAnne GoldenElisabeth Selj
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Denne boka handler om skriving og om det å undervise i skriving når man har elever og studenter med norsk som andrespråk, i ungdomsskole og videregående skole, i voksenopplæring og høyere utdanning. Forfatterne undersøker hva som kjennetegner andrespråksskriveres tekster, hva det innebærer å være en andrespråksskriver, både i utdanningen og på fritiden, og hvordan flere språk kan utnyttes i skriveutviklingen. Videre gransker de vurdering av skriving og hvilke rammer som finnes for skriving i skolen og i opplæringen for øvrig. Boka viser også hvordan man kan forbedre skriveopplæringen med utgangspunkt i innsikter fra den aktuelle forskningen.

Denne utgaven er oppdatert med tanke på ny forskning og nye læreplaner og kartleggingsverktøy.

Forfatterne er forskere og lærere innen andrespråk, norsk og andrespråksskriving ved ulike høgskoler, universiteter og skoler.

Boka er aktuell for studenter, lærere og forskere innen norsk som andrespråk og tilgrensende fagfelt.

Om boka

ISBN9788202807801
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2023
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202795382
Originalt formatEPUB
RedaktørerAnne GoldenElisabeth Selj
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde