Grunnleggende digitale ferdigheter for lærere
Beskrivelse
En viktig metafor for dagens lærere er informasjonsteknologien som en slags second brain. Denne praktiske boka fra 2012 byr på tips, ideer og inspirasjon til bruk av IKT. Den handler om digital kompetanse i praksis. Forfatteren peker på hvordan læreren, uavhengig av ressurser og tilgang til teknologi i klasserommet, organiserer sin egen læring, hvordan han/hun finner, organiserer, anvender og gjenbruker digitale ressurser. Eksempler på noen av emnene som tas opp er: Hvordan kan digitale tankekart brukes til brainstorming, til repetisjon og som notatverktøy? Hvordan kan Etherpad brukes til samskriving og samarbeid? Når bør man bruke Google dokumenter og ikke Word? Hva vil digital arbeidsflyt si? Hvordan kan man bruke presentasjonsverktøy som supplerer, forsterker og ikke erstatter den gode fortelleren? Hvorfor kan iPad og tilsvarende brett langt på vei erstatte en pc? Hvordan kan du og elevene dine maksimere språklæringen ved hjelp av digitale ressurser og verktøy? Hva vil flipped teaching og hybridundervisning si? Hvordan møte utfordringene det innebærer å undervise i teknologitunge omgivelser der elevene har Internett (inkludert Tetris, Facebook og World of Warcraft) på pulten eller i lomma? Boka er praktisk rettet, skrevet av en som selv til daglig står i klasserommet for lærere og for dem som skal bli det.
Om boka
ISBN | 9788215051895 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2012 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215020419 |
Originalt format | |
Forfattere | Leif Harboe |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Ja |
En viktig metafor for dagens lærere er informasjonsteknologien som en slags second brain. Denne praktiske boka fra 2012 byr på tips, ideer og inspirasjon til bruk av IKT. Den handler om digital kompetanse i praksis. Forfatteren peker på hvordan læreren, uavhengig av ressurser og tilgang til teknologi i klasserommet, organiserer sin egen læring, hvordan han/hun finner, organiserer, anvender og gjenbruker digitale ressurser. Eksempler på noen av emnene som tas opp er: Hvordan kan digitale tankekart brukes til brainstorming, til repetisjon og som notatverktøy? Hvordan kan Etherpad brukes til samskriving og samarbeid? Når bør man bruke Google dokumenter og ikke Word? Hva vil digital arbeidsflyt si? Hvordan kan man bruke presentasjonsverktøy som supplerer, forsterker og ikke erstatter den gode fortelleren? Hvorfor kan iPad og tilsvarende brett langt på vei erstatte en pc? Hvordan kan du og elevene dine maksimere språklæringen ved hjelp av digitale ressurser og verktøy? Hva vil flipped teaching og hybridundervisning si? Hvordan møte utfordringene det innebærer å undervise i teknologitunge omgivelser der elevene har Internett (inkludert Tetris, Facebook og World of Warcraft) på pulten eller i lomma? Boka er praktisk rettet, skrevet av en som selv til daglig står i klasserommet for lærere og for dem som skal bli det.
Om boka
ISBN | 9788215051895 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2012 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215020419 |
Originalt format | |
Forfattere | Leif Harboe |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Ja |