Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn
Ikke tilgjengelig på allvit.no.
Ikke tilgjengelig på allvit.no.
Beskrivelse
Tema for denne boken er deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn. Med dette forstår vi et bredt spekter av scenekunstpraksiser som på ulike måter og med ulike begrunnelser og formål inviterer barnepublikummet med som deltakere i en forestilling. Det kan være snakk om at barn bidrar sammen med kunstnerne i den skapende prosessen, som premissleverandører, som referansepublikum eller som aktører på scenen. Det kan også være snakk om dramaturgiske strategier i møtet mellom scene og sal eller om ulike former for interaksjon med barna under selve forestillingen. Boken tematiserer dermed ulike kunstneriske metoder og strategier for å involvere barna i scenekunsten. Den tilbyr også dramaturgiske verktøy for analyse av interaktive forestillinger gjennom en teoretisk begrepsavklaring knyttet til tverrfaglige perspektiver og ulike diskurser om deltakelse og interaksjon i scenekunst for barn. Det kunstneriske forskningsprosjektet SceSam interaktive dramaturgier i scenekunst for barn danner utgangspunkt for bokens tematikk. I SceSam har en gruppe forskere og kunstnere sammen undersøkt interaktivitet som kunstnerisk strategi i scenekunstprosjekter for barn i alderen 0 12 år. Prosjektet har bestått av scenekunst, forskning og formidling, og undersøkelsene har vært av både teoretisk og praktisk karakter. Boken formidler kunnskap og innsikt fra arbeidet med SceSam, både gjennom fagtekster, intervjuer og essays. I tillegg presenterer en rekke kunstnere sitt arbeid med forestillinger der barns deltakelse står i fokus. Boken retter seg mot studenter, faglærere i estetiske fag, produsenter, formidlere, kritikere og kunstnere i feltet. Boken vil interessere alle som arbeider i feltet scenekunst for barn. Lise Hovik (1962) er kunstnerisk leder i Teater Fot. Hun arbeider som dramapedagog og førsteamanuensis i drama ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning i Trondheim. Hun har en ph.d om teater for de aller minste fra 2014. Forskningsprosjektet var en kunstnerisk og teoretisk undersøkelse av barneteatrets interaktive og performative estetikk, med fokus på lek og improvisasjon. Forestillingen De Røde Skoene dannet kunstnerisk utgangspunkt for forskningsarbeidet. I 2012 laget hun barneteatertrilogien Du skal få høre fuglesang i co-produksjon med Trøndelag Teater. Hovik har vært forskningsleder i SceSam. Les mer på www.teaterfot.no. Lisa Nagel (1977) er kunstnerisk leder for SceSam. Nagel er initiativtaker til prosjektet, som hun har utviklet og ledet fra oppstarten i 2012 og fram til i dag. Hun er utdannet dramapedagog og teaterviter og har bakgrunn som dramaturg og kritiker. Nagel har vært tilknyttet Norsk barnebokinstitutt som ph.d.-stipendiat, hvor hun har arbeidet med et doktorgradsprosjekt som undersøker hvordan det å betrakte ulike kunstuttrykk for barn som performative hendelser får konsekvenser for hvordan vi kan forstå forholdet mellom barn og verk i både scenekunst, bildebøker og bildebok-apper for barn. Nagel er tilknyttet nettidskriftet Periskop som fagredaktør med ansvar for scenekunst og litteratur, og hun er virksom som foredragsholder, kommentator og debattant i feltet scenekunst for barn.
Om boka
ISBN | 9788245044492 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2017 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245020946 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Lise HovikLisa Nagel |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Tema
Tema for denne boken er deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn. Med dette forstår vi et bredt spekter av scenekunstpraksiser som på ulike måter og med ulike begrunnelser og formål inviterer barnepublikummet med som deltakere i en forestilling. Det kan være snakk om at barn bidrar sammen med kunstnerne i den skapende prosessen, som premissleverandører, som referansepublikum eller som aktører på scenen. Det kan også være snakk om dramaturgiske strategier i møtet mellom scene og sal eller om ulike former for interaksjon med barna under selve forestillingen. Boken tematiserer dermed ulike kunstneriske metoder og strategier for å involvere barna i scenekunsten. Den tilbyr også dramaturgiske verktøy for analyse av interaktive forestillinger gjennom en teoretisk begrepsavklaring knyttet til tverrfaglige perspektiver og ulike diskurser om deltakelse og interaksjon i scenekunst for barn. Det kunstneriske forskningsprosjektet SceSam interaktive dramaturgier i scenekunst for barn danner utgangspunkt for bokens tematikk. I SceSam har en gruppe forskere og kunstnere sammen undersøkt interaktivitet som kunstnerisk strategi i scenekunstprosjekter for barn i alderen 0 12 år. Prosjektet har bestått av scenekunst, forskning og formidling, og undersøkelsene har vært av både teoretisk og praktisk karakter. Boken formidler kunnskap og innsikt fra arbeidet med SceSam, både gjennom fagtekster, intervjuer og essays. I tillegg presenterer en rekke kunstnere sitt arbeid med forestillinger der barns deltakelse står i fokus. Boken retter seg mot studenter, faglærere i estetiske fag, produsenter, formidlere, kritikere og kunstnere i feltet. Boken vil interessere alle som arbeider i feltet scenekunst for barn. Lise Hovik (1962) er kunstnerisk leder i Teater Fot. Hun arbeider som dramapedagog og førsteamanuensis i drama ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning i Trondheim. Hun har en ph.d om teater for de aller minste fra 2014. Forskningsprosjektet var en kunstnerisk og teoretisk undersøkelse av barneteatrets interaktive og performative estetikk, med fokus på lek og improvisasjon. Forestillingen De Røde Skoene dannet kunstnerisk utgangspunkt for forskningsarbeidet. I 2012 laget hun barneteatertrilogien Du skal få høre fuglesang i co-produksjon med Trøndelag Teater. Hovik har vært forskningsleder i SceSam. Les mer på www.teaterfot.no. Lisa Nagel (1977) er kunstnerisk leder for SceSam. Nagel er initiativtaker til prosjektet, som hun har utviklet og ledet fra oppstarten i 2012 og fram til i dag. Hun er utdannet dramapedagog og teaterviter og har bakgrunn som dramaturg og kritiker. Nagel har vært tilknyttet Norsk barnebokinstitutt som ph.d.-stipendiat, hvor hun har arbeidet med et doktorgradsprosjekt som undersøker hvordan det å betrakte ulike kunstuttrykk for barn som performative hendelser får konsekvenser for hvordan vi kan forstå forholdet mellom barn og verk i både scenekunst, bildebøker og bildebok-apper for barn. Nagel er tilknyttet nettidskriftet Periskop som fagredaktør med ansvar for scenekunst og litteratur, og hun er virksom som foredragsholder, kommentator og debattant i feltet scenekunst for barn.
Om boka
ISBN | 9788245044492 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2017 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245020946 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Lise HovikLisa Nagel |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |