Tips fra A-studenter: Slik lykkes du med Exphil-eksamen đ
LÊr hvordan du kan lykkes med Exphil-eksamen ved Ä fÄ eksklusive tips fra toppstudenter. Disse studentene fikk A pÄ sine oppgaver og deler verdifulle rÄd om integrering av teori og praksis, strukturering av oppgaven og kildebruk. Se intervjuet eller les artikkelen for Ä forbedre oppgaven din og imponere sensorene.

Hvis du Þnsker Ä se hele intervjuet, kan du se videoopptaket pÄ slutten av denne artikkelen.
Vi har hatt gleden av Ă„ intervjue to av toppstudentene i faget:
- Adrian Nykkelmo som studerer Statsvitenskap ved NTNU
- Erik GrĂžntvedt som studerer Ăkonomi og administrasjon ved NTNU


Disse studentene har oppnÄdd fremragende resultater. Du vil fÄ innsikt i deres egne strategier og tilnÊrminger som har fÞrt til deres suksess. Det er viktig Ä merke seg at disse verdifulle rÄdene kommer direkte fra studentene selv, og ikke fra sensorer eller forelesere. Likevel har forfatter av pensum, sensor og foreleser i faget uttalt fÞlgende:
"Dette er gode rÄd som har tydelig forankring i sensurveiledningen vi bruker pÄ de fleste ex.phil.-variantene pÄ NTNU"
- Kjetil Mangset Skjerve

Hva tror dere er den vanligste feilen studenter gjÞr nÄr de skriver Exphil-eksamen?
1. Du skriver deg vekk fra oppgaven
En vanlig fallgruve er Ä ikke treffe godt nok pÄ problemstillingen. Enten skriver du deg vekk fra problemstillingen og dermed ikke svarer pÄ det oppgaven spÞr om. Det kan ogsÄ vÊre at din oppgavebesvarelse sporer av en del, og diskuterer en del irrelevante ting. Det spiser dermed opp en del av oppgaven din, slik at delen der du faktisk besvarer problemstillingen, blir for liten. Da fÄr du ikke drÞftet for og imot, og forskjellige perspektiver.
2. Du avgrenser ikke oppgaven nok
NÄr du diskuterer og trekker inn ulike filosofer, er det ofte nÞdvendig Ä avgrense.Dette skyldes at filosofer som for eksempel Kant, har utallige verk og uttaler seg om en rekke temaer. Det kan derfor vÊre svÊrt nyttig Ä ha en tydelig avgrensning pÄ hva du vil fokusere pÄ i oppgaven. For eksempel kan du spesifisere hva du Þnsker Ä fokusere pÄ fra Kant eller John Stuart Mill ved Ä skrive noe slikt som: «Jeg vil diskutere ytringsfrihet i lys av John Stuart Mills perspektiver».
3. Du anvender pensum i for liten grad
Du baserer oppgaven for mye pĂ„ kilder som er utenfor pensum. Da viser du ikke forstĂ„else for faget. Du viser kanskje at du er god til Ă„ reflektere og drĂžfte, men pensum skal vĂŠre bĂŠrebjelken i oppgaven.Â
Kort oppsummert: Alt du skriver om, skal vÊre en del av Ä svare pÄ oppgavens problemstilling. Du mÄ drÞfte pensum i lys av problemstillingen.
Hva er den viktigste forskjellen mellom Exphil-oppgaven og andre akademiske oppgaver?
- Det er stÞrre fokus pÄ refleksjons- og drÞftelsedelen og i mindre grad reprodusere pensum og redegjÞre for det
- Det er ikke like streng struktur som typiske akademiske oppgaver. Du har mer frihet til Ă„ velge strukturen din selv.
- Oppgaven er mer en normativ diskusjon
Oppgaven gÄr over en mÄned og det stilles dermed krav til refleksjon, og at du kan vise at du klarer Ä anvende pensum i den aktuelle problemstillingen.
Hvordan vurdere kilder og sikre at kildene er pÄlitelige?
Det mÄ igjen presiseres at pensumlitteraturen er bÊrebjelken, og du kan skrive hele oppgaven basert pÄ bare pensumboka. Hvis du likevel Þnsker Ä trekke inn andre kilder, har guttene noen tips til hvordan du kan finne gode kilder:
- Stanford har Stanford Encyclopedia of Philosophy
Det brukte jeg en del til begrepsavklaring og definisjoner, sier Adrian. - Du kan ogsÄ benytte primÊrkilder, som er filosofenes egne bÞker. I pensumboken vil du fÄ en oversikt over disse kildene, som gir deg en dypere forstÄelse av hva filosofene faktisk mener. Her vil du ogsÄ finne henvisninger til spesifikke sider og kapitler i bÞkene deres. Ved Ä bruke primÊrkilder kan du vise en grundig og direkte kjennskap til filosofenes egne tanker og argumenter.
- Oria, Google Scholar, Web of Science er ogsÄ fint Ä bruke til litteratursÞk.
I Google Scholar kan du se antall sitater forskningsartikkelen har mottat fra andre forskere. Dette gir deg en indikasjon pÄ hvor mye oppmerksomhet og relevans kilden har i det vitenskapelige samfunnet.
OBS! Hvis du skal bruke andre kilder som ikke er pensum, skal det vĂŠre for Ă„ understĂžtte hovedpoengene som du henter ut fra pensum.
Tips: Sjekk om forskningsartiklene er fagfellevurdert â det gir et ekstra kvalitetsstempel đ
Har dere noen andre tips til medstudenter som skal skrive Exphil-eksamen?
- Finn et tema du synes er interessant ut fra hvilket handlingsrom oppgaven gir deg.
- Bestem deg for en struktur og ha en tydelig plan for oppgaven i forkant.
- Ha en tydelig problemstilling som du nevner gjennomgÄende i oppgaven.
Nevn problemstillingen i slutten av innledningen, gjenta den i starten av diskusjonen og nevner den igjen i konklusjonen. - Legg fra deg oppgaven noen dager mens du fokuserer pÄ andre fag, for sÄ Ä lese gjennom den med ferske Þyne fÞr du leverer.
- FÄ andre til Ä lese over oppgaven din. Medstudenter kan kommentere anvendelsen av pensum, mens foreldre for eksempel kan kommentere sprÄket og om du har en rÞd trÄd. Da fÄr du verdifull tilbakemelding.
- Still deg selv fÞlgende spÞrsmÄl hele tiden underveis mens du svarer pÄ oppgaven: Svarer dette pÄ problemstillingen?
Forberedelse til Exphil eksamen
Kort oppsummert bĂžr du gjĂžre fĂžlgende:
- Les pensum grundig
- Ăv deg pĂ„ Ă„ skrive korte sammendrag av tekster
- Diskuter pensum med medstudenter
- GjĂžr gamle eksamensoppgaver