Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Veiledning som redskap i profesjonell utvikling : om yrkesfaglig veiledning for lærere
Sissel Østrem

Veiledning som redskap i profesjonell utvikling : om yrkesfaglig veiledning for lærere

2019Bokmål236 sider
Denne boka er tilgjengelig i Allvit+! For kun 750,- får du tilgang til denne boka og omtrent 2000 andre bøker ut resten av året.Start Allvit+ nå!

Yrkesfaglig veiledning er et viktig redskap for å utvikle profesjonell læreridentitet, enten man er under utdanning eller er nyutdannet lærer. Denne boka er skrevet for de som utdanner seg til å bli veiledere for studenter i praksis i lærerutdanningene eller for nyutdannede lærere. Søkelyset rettes mot lærernes spesielle profesjonskunnskap: didaktikken.

I en veiledning der didaktikken står sentralt er det viktig å vise ydmykhet for veisøkernes perspektiv og situasjon. Samtidig skal man tørre å utfordre studentenes etablerte tenkemåter. Dette krever både nærhet og distanse til den didaktiske tematikken i veiledningssamtalene, og språket må være det viktigste medierende redskapet. Leserne av denne boka blir oppfordret til å øve på veiledning og samtidig diskutere eksemplene som blir gitt utover i boka. For både handlingsregler og utøvelse av skjønn er nødvendig for å utøve god veiledning, hevder forfatteren.

Alle lærerutdanningsinstitusjoner oppfordres i dag til å ha en veilederutdanning. Denne boka er ment som en lærebok i dette studiet. Her betraktes lærere i skole og barnehage som en profesjonsgruppe, og eksempelmaterialet og de praktiske øvelsene er hentet fra begge institusjoner.

E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2015.

ISBN9788202633677
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2015
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202482435
Originalt formatPDF
ForfattereSissel Østrem
Tilgjengelig for opplesingNei
Tilgjengelig i Allvit+Ja
Denne boka er tilgjengelig i Allvit+! For kun 750,- får du tilgang til denne boka og omtrent 2000 andre bøker ut resten av året.Start Allvit+ nå!

Yrkesfaglig veiledning er et viktig redskap for å utvikle profesjonell læreridentitet, enten man er under utdanning eller er nyutdannet lærer. Denne boka er skrevet for de som utdanner seg til å bli veiledere for studenter i praksis i lærerutdanningene eller for nyutdannede lærere. Søkelyset rettes mot lærernes spesielle profesjonskunnskap: didaktikken.

I en veiledning der didaktikken står sentralt er det viktig å vise ydmykhet for veisøkernes perspektiv og situasjon. Samtidig skal man tørre å utfordre studentenes etablerte tenkemåter. Dette krever både nærhet og distanse til den didaktiske tematikken i veiledningssamtalene, og språket må være det viktigste medierende redskapet. Leserne av denne boka blir oppfordret til å øve på veiledning og samtidig diskutere eksemplene som blir gitt utover i boka. For både handlingsregler og utøvelse av skjønn er nødvendig for å utøve god veiledning, hevder forfatteren.

Alle lærerutdanningsinstitusjoner oppfordres i dag til å ha en veilederutdanning. Denne boka er ment som en lærebok i dette studiet. Her betraktes lærere i skole og barnehage som en profesjonsgruppe, og eksempelmaterialet og de praktiske øvelsene er hentet fra begge institusjoner.

E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2015.

Om boka

ISBN9788202633677
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2015
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202482435
Originalt formatPDF
ForfattereSissel Østrem
Tilgjengelig for opplesingNei
Tilgjengelig i Allvit+Ja

Fagområde

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!