Å dra lasset sammen : samhandling som strategi for pedagogisk ledelse i barnehager
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Beskrivelse
Forfatterne beskriver samhandling som en strategi for pedagogisk ledelse i barnehagen. Pedagogisk ledelse er en prosess som har til hensikt å initiere og igangsette aktiviteter som kan føre til utvikling og læring både hos barn og voksne. I denne boka vil hovedfokuset være pedagogisk ledelse rettet mot personalet. Et sosiokulturelt perspektiv (Vygotsky, Wertsch og Säljö) rammer inn ledelsesperspektivene, og samhandling som strategi for pedagogisk ledelse ses i en historisk, kulturell og institusjonell barnehagekontekst.
Gjennom bruk av ulike kulturelle redskaper kan den pedagogiske lederen samhandle med sine medarbeidere og i felleskap tilrettelegge for barns omsorg, utvikling, læring og danning. Samhandling som strategi for pedagogisk ledelse i barnehagen bygger på mandatet for barnehagen, på personalets ulikhet og på betydningen av å ivareta mangfoldet som en ressurs.
Boka er rettet mot barnehagelærerutdanningen og mot utøvende barnehagelærere.
Om boka
ISBN | 9788202679200 |
---|---|
Utgiver | Cappelen Damm akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2013 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788202330972 |
Originalt format | |
Forfattere | Elin ØdegårdHelge Røys |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Forfatterne beskriver samhandling som en strategi for pedagogisk ledelse i barnehagen. Pedagogisk ledelse er en prosess som har til hensikt å initiere og igangsette aktiviteter som kan føre til utvikling og læring både hos barn og voksne. I denne boka vil hovedfokuset være pedagogisk ledelse rettet mot personalet. Et sosiokulturelt perspektiv (Vygotsky, Wertsch og Säljö) rammer inn ledelsesperspektivene, og samhandling som strategi for pedagogisk ledelse ses i en historisk, kulturell og institusjonell barnehagekontekst.
Gjennom bruk av ulike kulturelle redskaper kan den pedagogiske lederen samhandle med sine medarbeidere og i felleskap tilrettelegge for barns omsorg, utvikling, læring og danning. Samhandling som strategi for pedagogisk ledelse i barnehagen bygger på mandatet for barnehagen, på personalets ulikhet og på betydningen av å ivareta mangfoldet som en ressurs.
Boka er rettet mot barnehagelærerutdanningen og mot utøvende barnehagelærere.
Om boka
ISBN | 9788202679200 |
---|---|
Utgiver | Cappelen Damm akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2013 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788202330972 |
Originalt format | |
Forfattere | Elin ØdegårdHelge Røys |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |