Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Digitale forskningsmetoder
Anne TjønndalIngrid Fylling

Digitale forskningsmetoder

2021Bokmål168 sider
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Digitale forskningsmetoder gir en introduksjon til ulike strategier for å samle samfunnsvitenskapelige data ved bruk av digitale hjelpemidler. Boken skiller mellom forskningsdesign hvor innhold på internett og sosiale medier brukes som sekundærdata (tekst, bilder og video som ikke er produsert for forskningsformål) og forskningsdesign hvor digitale plattformer og verktøy brukes til å skape primærdata (innsamling av data for forskningsformål).

Sentrale temaer som behandles i boken er: - Rekruttering av respondenter til spørreskjema via sosiale media - Nettbaserte intervju - Virtuell etnografi og visuelle metoder - Stordata - Forskningsetiske dilemma ved digitale forskningsmetoder - Metodologiske utfordringer ved digitale forskningsmetoder. Boken passer både for studenter og etablerte forskere som ønsker en innføring i samfunnsvitenskapelige digitale forskningsmetoder.

ISBN9788202693947
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2021
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202693930
Originalt formatEPUB
ForfattereAnne TjønndalIngrid Fylling
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Digitale forskningsmetoder gir en introduksjon til ulike strategier for å samle samfunnsvitenskapelige data ved bruk av digitale hjelpemidler. Boken skiller mellom forskningsdesign hvor innhold på internett og sosiale medier brukes som sekundærdata (tekst, bilder og video som ikke er produsert for forskningsformål) og forskningsdesign hvor digitale plattformer og verktøy brukes til å skape primærdata (innsamling av data for forskningsformål).

Sentrale temaer som behandles i boken er: - Rekruttering av respondenter til spørreskjema via sosiale media - Nettbaserte intervju - Virtuell etnografi og visuelle metoder - Stordata - Forskningsetiske dilemma ved digitale forskningsmetoder - Metodologiske utfordringer ved digitale forskningsmetoder. Boken passer både for studenter og etablerte forskere som ønsker en innføring i samfunnsvitenskapelige digitale forskningsmetoder.

Om boka

ISBN9788202693947
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2021
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202693930
Originalt formatEPUB
ForfattereAnne TjønndalIngrid Fylling
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde