Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Kunstens betydning? : utvidede perspektiver på kunst og barn & unge
Lisbet Skregelid (red.)Kristian Nødtvedt Knudsen (red.)

Kunstens betydning? : utvidede perspektiver på kunst og barn & unge

2022Bokmål, Engelsk, Dansk363 siderOpplesing tilgjengelig

Logg inn for å lese gratis

Logg innfor å lese gratis

Hvorfor trenger barn og unge kunst? Hvordan begrunnes kunstens betydning i samfunnet? Denne antologien tar utgangspunkt i forskning utført av medlemmer av den tverrfaglige forskningsgruppen Kunst og barn & unge ved Fakultet for kunstfag, Universitetet i Agder i Kristiansand.

Forfatterne argumenterer både for betydningen av å forske på barn og unges møter med kunst og kunstnerisk praksis direkte og det å forske på kunstfaglige problemstillinger som indirekte berører barn og unge. Bokens undertittel peker på et ønske om å anvende en utvidet forståelse av begrepene kunst og barn og unge, som også kommer til uttrykk i antologiens temaer, innhold og forskningstilnærminger.

Kapitlene omhandler både barn og unges omgang med visuell kunst, musikk og teater i og utenfor barnehage, skole, kulturskole, og prosjekter som er mer i randsonen av denne målgruppen. Forfatterne er derfor ikke bare opptatt av hvilken betydning kunst og kunstnerisk praksis har for barn og unge, men også for samfunnet generelt. Antologien retter seg mot et bredt fagfelt og kan være interessant for alle som er opptatt av kunstens plass og betydning i skole og samfunn og i forskningen selv.

ISBN9788202763282
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2022
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202759988
Originalt formatEPUB
RedaktørerLisbet SkregelidKristian Nødtvedt Knudsen
Tilgjengelig for opplesingJa

Hvorfor trenger barn og unge kunst? Hvordan begrunnes kunstens betydning i samfunnet? Denne antologien tar utgangspunkt i forskning utført av medlemmer av den tverrfaglige forskningsgruppen Kunst og barn & unge ved Fakultet for kunstfag, Universitetet i Agder i Kristiansand.

Forfatterne argumenterer både for betydningen av å forske på barn og unges møter med kunst og kunstnerisk praksis direkte og det å forske på kunstfaglige problemstillinger som indirekte berører barn og unge. Bokens undertittel peker på et ønske om å anvende en utvidet forståelse av begrepene kunst og barn og unge, som også kommer til uttrykk i antologiens temaer, innhold og forskningstilnærminger.

Kapitlene omhandler både barn og unges omgang med visuell kunst, musikk og teater i og utenfor barnehage, skole, kulturskole, og prosjekter som er mer i randsonen av denne målgruppen. Forfatterne er derfor ikke bare opptatt av hvilken betydning kunst og kunstnerisk praksis har for barn og unge, men også for samfunnet generelt. Antologien retter seg mot et bredt fagfelt og kan være interessant for alle som er opptatt av kunstens plass og betydning i skole og samfunn og i forskningen selv.

Om boka

ISBN9788202763282
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2022
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202759988
Originalt formatEPUB
RedaktørerLisbet SkregelidKristian Nødtvedt Knudsen
Tilgjengelig for opplesingJa

Fagområde

Logg inn for å lese gratis