Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Adam Smith : marked og moral
Sigve Tjøtta

Adam Smith : marked og moral

2024Bokmål243 sider
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Den skotske tenkeren Adam Smith (1723–1790) er for mange mest kjent som grunnleggeren av faget samfunnsøkonomi. Han blir gjerne koblet til tanken om at mennesker er mest opptatt av seg selv og at denne egeninteressen gjennom markedets usynlige hånd fører til økt velstand for oss alle. Dette er tema som tas opp i denne boken som i tillegg presenterer et mer nyansert og mangeartet bilde av Smiths tenkning. Mest plass vies Smiths moralteori, som bygger på at menneskets viktigste behov er sosialt fellesskap. Denne boken forklarer hvorfor Smiths teorier er relevante i dag gjennom å drøfte tema som: – Forsterker markeder vår egeninteresse og undergraver markeder sosiale felleskap? – Eller bidrar markeder tvert imot til å sivilisere oss ved å temme vår egeninteresse og dyrke frem interesse for andre mennesker? – Hvorfor dømmer vi fattige moralsk hardere enn rike og mektige? – Hvordan påvirker moter og kjendiser moralske verdier? – Er alle mennesker like mye verdt? – Hva er nasjonens velstand? Hvorfor er individuell frihet viktig for nasjonens velstand? – Hvorfor kan vold i noen tilfeller oppfattes som ære for noen og som kriminalitet for andre? – Hvorfor er vi noen ganger redde for å si hva vi faktisk mener? – Samfunnskontrakten: Hva er forskjellen på Hobbes og Smith? – Hvordan kan Smiths teorier belyse sosiale dilemmaer som allmenningens tragedie, fangenes dilemma og negative eksternaliteter? Denne boken er for deg som ønsker å få en innføring i bredden av Smiths tenkning. Den forutsetter ikke bakgrunnskunnskap eller økonomibakgrunn, og er tenkt som et tillegg til lærebøker i økonomi og andre samfunnsfag.

ISBN9788202799472
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202799465
Originalt formatEPUB
ForfattereSigve Tjøtta
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Den skotske tenkeren Adam Smith (1723–1790) er for mange mest kjent som grunnleggeren av faget samfunnsøkonomi. Han blir gjerne koblet til tanken om at mennesker er mest opptatt av seg selv og at denne egeninteressen gjennom markedets usynlige hånd fører til økt velstand for oss alle. Dette er tema som tas opp i denne boken som i tillegg presenterer et mer nyansert og mangeartet bilde av Smiths tenkning. Mest plass vies Smiths moralteori, som bygger på at menneskets viktigste behov er sosialt fellesskap. Denne boken forklarer hvorfor Smiths teorier er relevante i dag gjennom å drøfte tema som: – Forsterker markeder vår egeninteresse og undergraver markeder sosiale felleskap? – Eller bidrar markeder tvert imot til å sivilisere oss ved å temme vår egeninteresse og dyrke frem interesse for andre mennesker? – Hvorfor dømmer vi fattige moralsk hardere enn rike og mektige? – Hvordan påvirker moter og kjendiser moralske verdier? – Er alle mennesker like mye verdt? – Hva er nasjonens velstand? Hvorfor er individuell frihet viktig for nasjonens velstand? – Hvorfor kan vold i noen tilfeller oppfattes som ære for noen og som kriminalitet for andre? – Hvorfor er vi noen ganger redde for å si hva vi faktisk mener? – Samfunnskontrakten: Hva er forskjellen på Hobbes og Smith? – Hvordan kan Smiths teorier belyse sosiale dilemmaer som allmenningens tragedie, fangenes dilemma og negative eksternaliteter? Denne boken er for deg som ønsker å få en innføring i bredden av Smiths tenkning. Den forutsetter ikke bakgrunnskunnskap eller økonomibakgrunn, og er tenkt som et tillegg til lærebøker i økonomi og andre samfunnsfag.

Om boka

ISBN9788202799472
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202799465
Originalt formatEPUB
ForfattereSigve Tjøtta
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde