Forskeren i forskningsprosessen : en metodebok om situering
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Beskrivelse
Forskeren i forskningsprosessen tar opp spørsmålet: Hvordan bli en god forsker og hvordan skrive ut forskningsresultatene på en god måte? Det handler langt på vei om profesjonsidealer og forskerens etiske ansvar. Metodelitteratur og veiledere oppfordrer ofte studenter og forskere til å reflektere over slike spørsmål, men gir sjelden konkrete råd om hva man kan gjøre i praksis. Nettopp det er det forfatterne av denne boka gjør. Forskeren tar sine egne erfaringer med inn i intervjuer og datasamlinger, og mangel på refleksjon over eget ståsted og sin egen opptreden kan forandre og forringe data. Forfatterne viser hvordan valg av teorier, forskningsspørsmål og skrivearbeidet styres av blant annet forskerens kjønn, klasse og erfaringer. Med utgangspunkt i gestalttradisjonen og dens opphav i fenomenologien, klargjør forfatterne hvordan forskeren situerer seg, eller plasserer seg selv i praksis. Noen sentrale spørsmål i boka: Hvordan kan forskeren situere seg i praksis? Hva snakker egentlig informantene om? Kan makt fjernes i forskningsrelasjoner? Hva er forskerens situasjon, rolle og dilemmaer i forskningsprosessen? Hvilken betydning har situeringen når forskeren skriver ut dataene?
Om boka
ISBN | 9788202800369 |
---|---|
Utgiver | Cappelen Damm akademisk |
Utgaveopplysning | 2. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2023 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788202792855 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Cecilie Basberg NeumannIver B. Neumann |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Forskeren i forskningsprosessen tar opp spørsmålet: Hvordan bli en god forsker og hvordan skrive ut forskningsresultatene på en god måte? Det handler langt på vei om profesjonsidealer og forskerens etiske ansvar. Metodelitteratur og veiledere oppfordrer ofte studenter og forskere til å reflektere over slike spørsmål, men gir sjelden konkrete råd om hva man kan gjøre i praksis. Nettopp det er det forfatterne av denne boka gjør. Forskeren tar sine egne erfaringer med inn i intervjuer og datasamlinger, og mangel på refleksjon over eget ståsted og sin egen opptreden kan forandre og forringe data. Forfatterne viser hvordan valg av teorier, forskningsspørsmål og skrivearbeidet styres av blant annet forskerens kjønn, klasse og erfaringer. Med utgangspunkt i gestalttradisjonen og dens opphav i fenomenologien, klargjør forfatterne hvordan forskeren situerer seg, eller plasserer seg selv i praksis. Noen sentrale spørsmål i boka: Hvordan kan forskeren situere seg i praksis? Hva snakker egentlig informantene om? Kan makt fjernes i forskningsrelasjoner? Hva er forskerens situasjon, rolle og dilemmaer i forskningsprosessen? Hvilken betydning har situeringen når forskeren skriver ut dataene?
Om boka
ISBN | 9788202800369 |
---|---|
Utgiver | Cappelen Damm akademisk |
Utgaveopplysning | 2. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2023 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788202792855 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Cecilie Basberg NeumannIver B. Neumann |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |