Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Inkluderende praksiser i skolen : intensjoner og sentrale aktører
Jorun Buli-Holmberg (red.)Sven Nilsen (red.)

Inkluderende praksiser i skolen : intensjoner og sentrale aktører

2023Bokmål239 siderOpplesing tilgjengelig
Foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+

Hovedtema for denne boka er inkluderende praksiser i skolen. På den ene siden belyser forfatterne sentrale intensjoner og retningslinjer. Det handler om hva som forstås med begrepet inkludering, hvilke verdier inkludering bygger på og ulike dimensjoner ved inkludering.

På den andre siden gir boka kunnskap om gjennomføring av inkluderende praksiser, slik det utøves av sentrale aktører på ulike arenaer i skolesystemet - både av pedagogisk-psykologisk tjeneste, skoleledere, lærere, foreldre og elever.

Selv om inkludering skal omfatte alle elever, har denne boka sitt primære søkelys på opplæringen for elever med behov for spesialundervisning. Disse elevene er ekstra sårbare, og det er viktig å belyse hvordan både intensjoner og praksiser ivaretar disse elevenes behov for tilpasning og fellesskap.

Boka henvender seg til studenter innen lærerutdanning, pedagogikk og spesialpedagogikk, og den er også relevant for skoleledere, lærere, ansatte i PPT og forskere.

ISBN9788202810139
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202793722
Originalt formatEPUB
RedaktørerJorun Buli-HolmbergSven Nilsen
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Hovedtema for denne boka er inkluderende praksiser i skolen. På den ene siden belyser forfatterne sentrale intensjoner og retningslinjer. Det handler om hva som forstås med begrepet inkludering, hvilke verdier inkludering bygger på og ulike dimensjoner ved inkludering.

På den andre siden gir boka kunnskap om gjennomføring av inkluderende praksiser, slik det utøves av sentrale aktører på ulike arenaer i skolesystemet - både av pedagogisk-psykologisk tjeneste, skoleledere, lærere, foreldre og elever.

Selv om inkludering skal omfatte alle elever, har denne boka sitt primære søkelys på opplæringen for elever med behov for spesialundervisning. Disse elevene er ekstra sårbare, og det er viktig å belyse hvordan både intensjoner og praksiser ivaretar disse elevenes behov for tilpasning og fellesskap.

Boka henvender seg til studenter innen lærerutdanning, pedagogikk og spesialpedagogikk, og den er også relevant for skoleledere, lærere, ansatte i PPT og forskere.

Om boka

ISBN9788202810139
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202793722
Originalt formatEPUB
RedaktørerJorun Buli-HolmbergSven Nilsen
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Fagområde

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!