Vil jeg bestemme? : om barn og ungdoms medvirkning
Beskrivelse
Vi møter åtte ungdommer som alle har erfaringer fra ulike tiltak som fosterhjem, barnehjem og ulike institusjoner. Det er deres livsverden og opplevelser som er det sentrale i hvordan medvirkning forstås og forklares i Vil jeg bestemme?
· Hvordan kan vi som sosialarbeidere, behandlere og pedagoger bidra til å fremme barn og ungdoms medvirkning i møte med hjelpeapparatet?
· Hva betyr det å bli lyttet til og å være med å bestemme?
· Barnets rettigheter inneholder både retten til å medvirke i sin sak, og retten til å bli vernet og beskyttet fra overgrep. Hvordan kan hjelpeapparatet ivareta begge disse rettighetene?
I debatten om brukermedvirkning forutsettes det ofte at brukerne vil medvirke og bestemme. For barn og ungdom i møte med hjelpeapparatet oppleves det mange ganger som vanskelig å vite hva man vil og å være med å bestemme. Ofte kan det å bli tatt hånd om og «bli bestemt over», være det man ønsker aller mest.
Boken beskriver hva ungdommen selv legger i informasjonen fra barnevernet og hvordan det oppleves når barnevernet griper inn og tar avgjørelser. Medvirkning blir belyst fra ulike faglige perspektiv, og boken inneholder oppgaver til drøfting og refleksjon.
Om boka
ISBN | 9788205444690 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2008 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205382176 |
Originalt format | |
Forfattere | Hilde Marie Thrana |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |
Vi møter åtte ungdommer som alle har erfaringer fra ulike tiltak som fosterhjem, barnehjem og ulike institusjoner. Det er deres livsverden og opplevelser som er det sentrale i hvordan medvirkning forstås og forklares i Vil jeg bestemme?
· Hvordan kan vi som sosialarbeidere, behandlere og pedagoger bidra til å fremme barn og ungdoms medvirkning i møte med hjelpeapparatet?
· Hva betyr det å bli lyttet til og å være med å bestemme?
· Barnets rettigheter inneholder både retten til å medvirke i sin sak, og retten til å bli vernet og beskyttet fra overgrep. Hvordan kan hjelpeapparatet ivareta begge disse rettighetene?
I debatten om brukermedvirkning forutsettes det ofte at brukerne vil medvirke og bestemme. For barn og ungdom i møte med hjelpeapparatet oppleves det mange ganger som vanskelig å vite hva man vil og å være med å bestemme. Ofte kan det å bli tatt hånd om og «bli bestemt over», være det man ønsker aller mest.
Boken beskriver hva ungdommen selv legger i informasjonen fra barnevernet og hvordan det oppleves når barnevernet griper inn og tar avgjørelser. Medvirkning blir belyst fra ulike faglige perspektiv, og boken inneholder oppgaver til drøfting og refleksjon.
Om boka
ISBN | 9788205444690 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2008 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205382176 |
Originalt format | |
Forfattere | Hilde Marie Thrana |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |