Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Nettjournalistikk : å lage en viktig nettavis
Jan Thoresen

Nettjournalistikk : å lage en viktig nettavis

2014Bokmål171 sider
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Mange egenskaper er felles for journalistikken, uansett plattform. Alle journalister driver med idéutvikling, gjør research, foretar intervjuer og skriver ut saker. Hvilke ferdigheter og tenkesett bør så en nettjournalist tilegne seg? For å lage innhold som er viktig, relevant og berikende, er det viktig å forstå leserne – ikke bare hvordan de leser nettavisene, men også hvordan de finner, oppfatter og deler det du skriver. Utviklingen går raskt, og journalistikken må endres i takt med denne om de etablerte medier skal henge med. Dette krever at ansatte i nettaviser følger med og ser at journalistrollen er i endring. Istedenfor å kjempe mot endringene, er det nødvendig å forsøke å være i forkant. Et mål med denne boken er å fange opp de vesentlige nettavistrendene for mange år fremover. Boken er skrevet for studenter i journalistikk og medievitenskap på høyskole- og universitetsnivå. Den passer også for ansatte i nettaviser. I stor grad er boken basert på beste praksis og dokumenterte resultater fra de store nettavisene. Funnene fra praksis understøttes av resultater fra nyere forskning på feltet.

ISBN9788205483286
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2014
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205468498
Originalt formatEPUB
ForfattereJan Thoresen
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Mange egenskaper er felles for journalistikken, uansett plattform. Alle journalister driver med idéutvikling, gjør research, foretar intervjuer og skriver ut saker. Hvilke ferdigheter og tenkesett bør så en nettjournalist tilegne seg? For å lage innhold som er viktig, relevant og berikende, er det viktig å forstå leserne – ikke bare hvordan de leser nettavisene, men også hvordan de finner, oppfatter og deler det du skriver. Utviklingen går raskt, og journalistikken må endres i takt med denne om de etablerte medier skal henge med. Dette krever at ansatte i nettaviser følger med og ser at journalistrollen er i endring. Istedenfor å kjempe mot endringene, er det nødvendig å forsøke å være i forkant. Et mål med denne boken er å fange opp de vesentlige nettavistrendene for mange år fremover. Boken er skrevet for studenter i journalistikk og medievitenskap på høyskole- og universitetsnivå. Den passer også for ansatte i nettaviser. I stor grad er boken basert på beste praksis og dokumenterte resultater fra de store nettavisene. Funnene fra praksis understøttes av resultater fra nyere forskning på feltet.

Om boka

ISBN9788205483286
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2014
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205468498
Originalt formatEPUB
ForfattereJan Thoresen
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde