Identitet og tilhørighet : om ressurser og dilemmaer i en krysskulturell oppvekst
Beskrivelse
Hvor hører man hjemme når man er oppvokst med flere kulturer? Hvem er man da, og hva vil det si å være annerledes? Hva i en slik oppvekst gir motstand, og hva gir muligheter? Denne boken utforsker noen grunnleggende sider ved det å vokse opp med krysskulturelle erfaringer, blant annet eksistensielle utfordringer knyttet til en oppvekst med flere kulturer og den unike kompetansen som kulturelle minoritetsbarn utvikler. Forfatteren diskuterer hvordan kultur og flerkultur er med på å forme oss, og dermed vår opplevelse av identitet. Samtidig fremhever hun betydningen av faktorer som migrasjonsstress, transnasjonalitet, sosial ekskludering og diskriminering for krysskulturelle barns utvikling og tilhørighet. Et sentralt perspektiv er at krysskulturelle barn ofte ikke blir forstått og møtt på egne premisser. Det skyldes både at normen gjerne settes av enkulturelle og enspråklige barn, og at de krysskulturelle på alle arenaer enten må leve opp til eller bryte med andres forventninger og kategoriseringer. Dette er dagsaktuelle temaer i en tid hvor vi er opptatt av å forebygge rasisme, ekstremisme, ekstrem sosial kontroll og hvordan best ivareta mennesker på flukt. Forfatteren presenterer og nærmer seg problemstillingene fra både teoretiske og praksisnære innfallsvinkler. Denne utgaven inneholder oppdaterte henvisninger og utdypninger, flere tegninger og mange nye øvelser. Den har også en helt ny del som består av et utvalg av forfatterens kortere dikt og tekster om migrantliv, utenforskap, identitet og tilhørighet. Boken har tidligere vært utgitt under tittelen Krysskulturelle barn og unge.
Om boka
ISBN | 9788205528048 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | Tidligere utgitt med tittelen: Krysskulturelle barn og unge. 1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2018 |
Originalt format | |
Forfattere | Lill Salole |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |
Hvor hører man hjemme når man er oppvokst med flere kulturer? Hvem er man da, og hva vil det si å være annerledes? Hva i en slik oppvekst gir motstand, og hva gir muligheter? Denne boken utforsker noen grunnleggende sider ved det å vokse opp med krysskulturelle erfaringer, blant annet eksistensielle utfordringer knyttet til en oppvekst med flere kulturer og den unike kompetansen som kulturelle minoritetsbarn utvikler. Forfatteren diskuterer hvordan kultur og flerkultur er med på å forme oss, og dermed vår opplevelse av identitet. Samtidig fremhever hun betydningen av faktorer som migrasjonsstress, transnasjonalitet, sosial ekskludering og diskriminering for krysskulturelle barns utvikling og tilhørighet. Et sentralt perspektiv er at krysskulturelle barn ofte ikke blir forstått og møtt på egne premisser. Det skyldes både at normen gjerne settes av enkulturelle og enspråklige barn, og at de krysskulturelle på alle arenaer enten må leve opp til eller bryte med andres forventninger og kategoriseringer. Dette er dagsaktuelle temaer i en tid hvor vi er opptatt av å forebygge rasisme, ekstremisme, ekstrem sosial kontroll og hvordan best ivareta mennesker på flukt. Forfatteren presenterer og nærmer seg problemstillingene fra både teoretiske og praksisnære innfallsvinkler. Denne utgaven inneholder oppdaterte henvisninger og utdypninger, flere tegninger og mange nye øvelser. Den har også en helt ny del som består av et utvalg av forfatterens kortere dikt og tekster om migrantliv, utenforskap, identitet og tilhørighet. Boken har tidligere vært utgitt under tittelen Krysskulturelle barn og unge.
Om boka
ISBN | 9788205528048 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | Tidligere utgitt med tittelen: Krysskulturelle barn og unge. 1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2018 |
Originalt format | |
Forfattere | Lill Salole |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |