Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Barndomsstudier i norsk kontekst : tverrfaglige tilnærminger
Ingvild Kvale Sørenssen (red.)Tatek Abebe (red.)

Barndomsstudier i norsk kontekst : tverrfaglige tilnærminger

2021Bokmål328 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Da barnet ble gitt status som sosial aktør for rundt 30 år siden, skapte det bølger inn i både pedagogiske, psykologiske, historiske, økonomiske, politiske og rettslige teorier om barnet og barndommen.

Denne boken er en introduksjon til, og refleksjon over, studier av barn og barndommer i Norge. Basert på elleve empiriske bidrag med ulike tematiske, teoretiske og metodologiske innfallsvinkler, gir boken et bilde av hvordan det er å vokse opp i Norge i dag. Gjennom eksempler fra familieliv, barnehage, skolehverdag, fritidsarenaer, barnevern og helsevesen, belyser boken hvordan samfunnet påvirker barns liv samtidig som barn er medieforbrukere, medelever, medskapere og medborgere i samfunnet.

Boken er forankret i, og gir en innføring til, tverrfaglige barndomsstudier, som er et toneangivende felt internasjonalt i forskning med barn og unge, og trekker på perspektiver innen samfunnsvitenskap og humaniora. Bokens bidragsytere drar nytte av blant annet statistiske, etnografiske og historiske analyser for å situere barnet som subjekt og anerkjenne barndom som en refleksjon av sosial forandring. I bokens innledning og avslutning diskuteres barndomsstudienes fortid, nåtid og fremtid ved å sammenfatte hvordan bidragene i boka er med på drive feltet fremover.

ISBN9788205542631
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2021
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205519213
Originalt formatEPUB
RedaktørerIngvild Kvale SørenssenTatek AbebeMarit Ursin
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Da barnet ble gitt status som sosial aktør for rundt 30 år siden, skapte det bølger inn i både pedagogiske, psykologiske, historiske, økonomiske, politiske og rettslige teorier om barnet og barndommen.

Denne boken er en introduksjon til, og refleksjon over, studier av barn og barndommer i Norge. Basert på elleve empiriske bidrag med ulike tematiske, teoretiske og metodologiske innfallsvinkler, gir boken et bilde av hvordan det er å vokse opp i Norge i dag. Gjennom eksempler fra familieliv, barnehage, skolehverdag, fritidsarenaer, barnevern og helsevesen, belyser boken hvordan samfunnet påvirker barns liv samtidig som barn er medieforbrukere, medelever, medskapere og medborgere i samfunnet.

Boken er forankret i, og gir en innføring til, tverrfaglige barndomsstudier, som er et toneangivende felt internasjonalt i forskning med barn og unge, og trekker på perspektiver innen samfunnsvitenskap og humaniora. Bokens bidragsytere drar nytte av blant annet statistiske, etnografiske og historiske analyser for å situere barnet som subjekt og anerkjenne barndom som en refleksjon av sosial forandring. I bokens innledning og avslutning diskuteres barndomsstudienes fortid, nåtid og fremtid ved å sammenfatte hvordan bidragene i boka er med på drive feltet fremover.

Om boka

ISBN9788205542631
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2021
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205519213
Originalt formatEPUB
RedaktørerIngvild Kvale SørenssenTatek AbebeMarit Ursin
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde