Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Helsepedagogiske metoder : teori og praksis
André Vågan (red.)

Helsepedagogiske metoder : teori og praksis

2020Bokmål240 sider
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Helsepedagogisk kompetanse blant helsepersonell er avgjørende for å kunne møte behovene for informasjon, undervisning og veiledning i helse- og omsorgstjenesten.

En helsepedagogisk tilnærming til pasienter, brukere og pårørende innebærer å kunne legge til rette for økt kunnskap om egen helse, gi sosial og emosjonell støtte og bidra til mestring av helseutfordringer. Det innebærer også kunnskaper om og ferdigheter i brukermedvirkning og om hvordan man kan formidle kunnskap om helse og sykdom på en måte som er tilpasset den enkeltes behov og styrker den enkeltes helsekompetanse.

I boken beskriver forskere og fagpersoner fra flere helseprofesjoner en rekke metoder for kommunikasjon og samhandling med og veiledning av brukere, pasienter og pårørende som er i ulike lærings-, mestrings- og endringsprosesser. Kapitlene viser til aktuell teori og forskning, men er hovedsakelig praktisk rettet. Hvert kapittel har konkrete eksempler/caser/scenarioer som viser hvordan helsepersonell kan legge til rette for læring og mestring, på ulike måter, og på ulike arenaer.

ISBN9788205544765
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205523739
Originalt formatPDF
RedaktørerAndré Vågan
Tilgjengelig for opplesingNei
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Helsepedagogisk kompetanse blant helsepersonell er avgjørende for å kunne møte behovene for informasjon, undervisning og veiledning i helse- og omsorgstjenesten.

En helsepedagogisk tilnærming til pasienter, brukere og pårørende innebærer å kunne legge til rette for økt kunnskap om egen helse, gi sosial og emosjonell støtte og bidra til mestring av helseutfordringer. Det innebærer også kunnskaper om og ferdigheter i brukermedvirkning og om hvordan man kan formidle kunnskap om helse og sykdom på en måte som er tilpasset den enkeltes behov og styrker den enkeltes helsekompetanse.

I boken beskriver forskere og fagpersoner fra flere helseprofesjoner en rekke metoder for kommunikasjon og samhandling med og veiledning av brukere, pasienter og pårørende som er i ulike lærings-, mestrings- og endringsprosesser. Kapitlene viser til aktuell teori og forskning, men er hovedsakelig praktisk rettet. Hvert kapittel har konkrete eksempler/caser/scenarioer som viser hvordan helsepersonell kan legge til rette for læring og mestring, på ulike måter, og på ulike arenaer.

Om boka

ISBN9788205544765
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205523739
Originalt formatPDF
RedaktørerAndré Vågan
Tilgjengelig for opplesingNei
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde