Helsepedagogiske metoder : teori og praksis
Beskrivelse
Helsepedagogisk kompetanse blant helsepersonell er avgjørende for å kunne møte behovene for informasjon, undervisning og veiledning i helse- og omsorgstjenesten. En helsepedagogisk tilnærming til pasienter, brukere og pårørende innebærer å kunne legge til rette for økt kunnskap om egen helse, gi sosial og emosjonell støtte og bidra til mestring av helseutfordringer. Det innebærer også kunnskaper om og ferdigheter i brukermedvirkning og om hvordan man kan formidle kunnskap om helse og sykdom på en måte som er tilpasset den enkeltes behov og styrker den enkeltes helsekompetanse. I boken beskriver forskere og fagpersoner fra flere helseprofesjoner en rekke metoder for kommunikasjon og samhandling med og veiledning av brukere, pasienter og pårørende som er i ulike lærings-, mestrings- og endringsprosesser. Kapitlene viser til aktuell teori og forskning, men er hovedsakelig praktisk rettet. Hvert kapittel har konkrete eksempler/caser/scenarioer som viser hvordan helsepersonell kan legge til rette for læring og mestring, på ulike måter, og på ulike arenaer.
Om boka
ISBN | 9788205544765 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205523739 |
Originalt format | |
Redaktører | André Vågan |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |
Tema
Helsepedagogisk kompetanse blant helsepersonell er avgjørende for å kunne møte behovene for informasjon, undervisning og veiledning i helse- og omsorgstjenesten. En helsepedagogisk tilnærming til pasienter, brukere og pårørende innebærer å kunne legge til rette for økt kunnskap om egen helse, gi sosial og emosjonell støtte og bidra til mestring av helseutfordringer. Det innebærer også kunnskaper om og ferdigheter i brukermedvirkning og om hvordan man kan formidle kunnskap om helse og sykdom på en måte som er tilpasset den enkeltes behov og styrker den enkeltes helsekompetanse. I boken beskriver forskere og fagpersoner fra flere helseprofesjoner en rekke metoder for kommunikasjon og samhandling med og veiledning av brukere, pasienter og pårørende som er i ulike lærings-, mestrings- og endringsprosesser. Kapitlene viser til aktuell teori og forskning, men er hovedsakelig praktisk rettet. Hvert kapittel har konkrete eksempler/caser/scenarioer som viser hvordan helsepersonell kan legge til rette for læring og mestring, på ulike måter, og på ulike arenaer.
Om boka
ISBN | 9788205544765 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205523739 |
Originalt format | |
Redaktører | André Vågan |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |