Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst
Leif AsklandSvein Ole Sataøen

Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst

2021Bokmål244 siderOpplesing tilgjengelig
Denne boken er foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+
Foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+

I Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst viser Leif Askland og Svein Ole Sataøen nye tilnærminger til å forstå små barns oppvekst. Denne fjerde utgaven presenterer aktuelle teorier og forsking om barns utvikling, lek, læring og danning. Boka er en kilde til kunnskap om barns helhetlige utvikling og samspill fra fødsel og fram til skolestart, og understreker bildet av barnet som aktør i sitt eget liv, i samspill med andre og verden omkring. Innholdet er organisert etter livstema som representerer de store menneskelige utfordringene barn møter gjennom oppveksten. Hvordan barn opplever seg selv, samspill med andre og omverdenen forøvrig blir grundig behandlet og satt inn i en pedagogisk kontekst. Boka gir barnehagelæreren og barnehagelærerstudenten nyttige redskap for å kunne dokumentere barns utvikling og trivsel. Den gir bakgrunn for å kunne analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer i pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning. Boka er godt knyttet opp til de målene som er skissert i barnehagelærerutdanningens kunnskapsområde «Barns utvikling, lek og læring».

ISBN9788205559219
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 4. trykte utgave 2019. 1. utgave (nynorsk) 2000 med tittel: Å høyre til
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205521766
Originalt formatEPUB
ForfattereLeif AsklandSvein Ole Sataøen
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

I Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst viser Leif Askland og Svein Ole Sataøen nye tilnærminger til å forstå små barns oppvekst. Denne fjerde utgaven presenterer aktuelle teorier og forsking om barns utvikling, lek, læring og danning. Boka er en kilde til kunnskap om barns helhetlige utvikling og samspill fra fødsel og fram til skolestart, og understreker bildet av barnet som aktør i sitt eget liv, i samspill med andre og verden omkring. Innholdet er organisert etter livstema som representerer de store menneskelige utfordringene barn møter gjennom oppveksten. Hvordan barn opplever seg selv, samspill med andre og omverdenen forøvrig blir grundig behandlet og satt inn i en pedagogisk kontekst. Boka gir barnehagelæreren og barnehagelærerstudenten nyttige redskap for å kunne dokumentere barns utvikling og trivsel. Den gir bakgrunn for å kunne analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer i pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning. Boka er godt knyttet opp til de målene som er skissert i barnehagelærerutdanningens kunnskapsområde «Barns utvikling, lek og læring».

Om boka

ISBN9788205559219
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 4. trykte utgave 2019. 1. utgave (nynorsk) 2000 med tittel: Å høyre til
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205521766
Originalt formatEPUB
ForfattereLeif AsklandSvein Ole Sataøen
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Tema

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!