Beskrivelse
Hvordan kan barn med særskilte behov eller nedsatt funksjonsevne være fullverdige deltakere i læringsfellesskapet i barnehage og skole? Hvordan kan vi sørge for at barn med nedsatt hørsel er del av et inkluderende fellesskap, i familien, i barnehagen og i skolen? Dette er stadig aktuelle spørsmål i norsk barnehage og skole. I de siste årene har både politikere, lærere, foreldre og forskere erkjent at målet om inkluderende opplæring langt fra er oppfylt. Med utgangspunkt i nyere forskning gir denne boka både et teoretisk grunnlag for og praktiske eksempler på hvordan alle involverte i barnehage og skole kan arbeide sammen for likeverd og deltakelse for alle. Eksemplene er hentet fra undersøkelser som viser hvordan familier, barnehage og skole skaper vilkår for deltakelse i fellesskap for barn med nedsatt hørsel. Dette er kunnskap som kan brukes i alle læringsmiljøer der barn deltar. Boka henvender seg til studenter og lærere på bachelor- og masternivå i barnehage- og lærerutdanningen, og til alle andre som interesserer seg for inkluderende opplæring og for barn med nedsatt hørsel.
Om boka
ISBN | 9788205559257 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2019 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205525771 |
Originalt format | |
Redaktører | Stein Erik OhnaEva Simonsen |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |
Hvordan kan barn med særskilte behov eller nedsatt funksjonsevne være fullverdige deltakere i læringsfellesskapet i barnehage og skole? Hvordan kan vi sørge for at barn med nedsatt hørsel er del av et inkluderende fellesskap, i familien, i barnehagen og i skolen? Dette er stadig aktuelle spørsmål i norsk barnehage og skole. I de siste årene har både politikere, lærere, foreldre og forskere erkjent at målet om inkluderende opplæring langt fra er oppfylt. Med utgangspunkt i nyere forskning gir denne boka både et teoretisk grunnlag for og praktiske eksempler på hvordan alle involverte i barnehage og skole kan arbeide sammen for likeverd og deltakelse for alle. Eksemplene er hentet fra undersøkelser som viser hvordan familier, barnehage og skole skaper vilkår for deltakelse i fellesskap for barn med nedsatt hørsel. Dette er kunnskap som kan brukes i alle læringsmiljøer der barn deltar. Boka henvender seg til studenter og lærere på bachelor- og masternivå i barnehage- og lærerutdanningen, og til alle andre som interesserer seg for inkluderende opplæring og for barn med nedsatt hørsel.
Om boka
ISBN | 9788205559257 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2019 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205525771 |
Originalt format | |
Redaktører | Stein Erik OhnaEva Simonsen |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |