Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Barn og unges medvirkning i barnevernet
Veronika Paulsen

Barn og unges medvirkning i barnevernet

2022BokmålOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Hva betyr barn og unges medvirkning i barnevernet? Hvorfor er det viktig? Hvilken kunnskap og forståelse trenger vi for å få til gode medvirkningsprosesser?

Barn og unge i barnevernet skal få snakke fritt, lyttes til og inkluderes i beslutningsprosesser. I denne boka bruker forfatteren nyere forskning og teori for å belyse hva som er status for barns medvirkning i barnevernet i dag, hva som påvirker arbeidet med medvirkning, og hva som skal til for å få til gode medvirkningspraksiser.

Målet med boka er å bidra til økt forståelse av hvilken betydning medvirkning kan ha for barn og unge som møter barnevernet, og for barnevernets mulighet til å sikre gode tiltak for barnets beste.

Boka er skrevet for studenter i barnevern og sosialt arbeid og gir kunnskap og kompetanse som imøtekommer sentrale mål i studienes retningslinjer (RETHOS) og den nye barnevernloven. Bokas oppdaterte kunnskapsgrunnlag og den praktiske innretningen gjør den også nyttig for yrkesutøvere innen feltet.

Anmeldelse fra Fontene Forskning: "Boka står fram som ei solid og god grunnbok for alle som skal utdanne seg innan barnevern eller som jobbar i barnevernet (...). Oppsummert er dette ei bok å tilrå som pensum på alle grunnutdanningar som kvalifiserer til arbeid i barnevernsfeltet".

"Gode og trygge medvirkningsprosesser for barn og unge som møter barnevernet er helt sentralt for å ivareta barnets beste." Les intervju med forfatteren og bokutdrag fra boken.

Se innholdsfortegnelse

ISBN9788205567795
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2022
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205518292
Originalt formatEPUB
ForfattereVeronika Paulsen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Hva betyr barn og unges medvirkning i barnevernet? Hvorfor er det viktig? Hvilken kunnskap og forståelse trenger vi for å få til gode medvirkningsprosesser?

Barn og unge i barnevernet skal få snakke fritt, lyttes til og inkluderes i beslutningsprosesser. I denne boka bruker forfatteren nyere forskning og teori for å belyse hva som er status for barns medvirkning i barnevernet i dag, hva som påvirker arbeidet med medvirkning, og hva som skal til for å få til gode medvirkningspraksiser.

Målet med boka er å bidra til økt forståelse av hvilken betydning medvirkning kan ha for barn og unge som møter barnevernet, og for barnevernets mulighet til å sikre gode tiltak for barnets beste.

Boka er skrevet for studenter i barnevern og sosialt arbeid og gir kunnskap og kompetanse som imøtekommer sentrale mål i studienes retningslinjer (RETHOS) og den nye barnevernloven. Bokas oppdaterte kunnskapsgrunnlag og den praktiske innretningen gjør den også nyttig for yrkesutøvere innen feltet.

Anmeldelse fra Fontene Forskning: "Boka står fram som ei solid og god grunnbok for alle som skal utdanne seg innan barnevern eller som jobbar i barnevernet (...). Oppsummert er dette ei bok å tilrå som pensum på alle grunnutdanningar som kvalifiserer til arbeid i barnevernsfeltet".

"Gode og trygge medvirkningsprosesser for barn og unge som møter barnevernet er helt sentralt for å ivareta barnets beste." Les intervju med forfatteren og bokutdrag fra boken.

Se innholdsfortegnelse

Om boka

ISBN9788205567795
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2022
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205518292
Originalt formatEPUB
ForfattereVeronika Paulsen
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde