Kunnskapsbasert praksis for vernepleiere : forskningsmetode og forskningens betydning for miljøterapi
Beskrivelse
Å holde seg faglig oppdatert og å tilby dokumentert effektiv hjelp er viktige prinsipper for alle miljøterapeuter, i tråd med helsepersonellovens krav om faglig forsvarlighet. I Kunnskapsbasert praksis for vernepleiere belyser forfatterne begrunnelser for å jobbe kunnskapsbasert, styrker og svakheter ved tilnærmingen og hva kunnskapsbasert praksis vil si innen vernepleierens virke. Kunnskap om forskning og forskningsmetode kan bidra til bedre tiltak og tjenester i miljøterapi. Det fordrer at miljøterapeuten har kompetanse og ferdigheter til å tilegne seg og anvende forskningskunnskap. Denne boken beskriver hvordan man går frem for å søke opp og lese forskningsartikler, hvordan man vurderer forskningens kvalitet og hvordan man kan anvende forskningsbasert kunnskap i tiltak overfor enkeltpersoner. Boken er skreddersydd for vernepleierutdanningene og egner seg til undervisning i både forskningsmetode og miljøterapeutisk arbeid. Den er også relevant for vernepleiere i arbeid, andre miljøterapeuter og øvrige studier innen helse- og sosialfag.
Om boka
ISBN | 9788205569447 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | 1 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Haagensen, Gunn ElisabethLøkke, Jon Arne |
Å holde seg faglig oppdatert og å tilby dokumentert effektiv hjelp er viktige prinsipper for alle miljøterapeuter, i tråd med helsepersonellovens krav om faglig forsvarlighet. I Kunnskapsbasert praksis for vernepleiere belyser forfatterne begrunnelser for å jobbe kunnskapsbasert, styrker og svakheter ved tilnærmingen og hva kunnskapsbasert praksis vil si innen vernepleierens virke. Kunnskap om forskning og forskningsmetode kan bidra til bedre tiltak og tjenester i miljøterapi. Det fordrer at miljøterapeuten har kompetanse og ferdigheter til å tilegne seg og anvende forskningskunnskap. Denne boken beskriver hvordan man går frem for å søke opp og lese forskningsartikler, hvordan man vurderer forskningens kvalitet og hvordan man kan anvende forskningsbasert kunnskap i tiltak overfor enkeltpersoner. Boken er skreddersydd for vernepleierutdanningene og egner seg til undervisning i både forskningsmetode og miljøterapeutisk arbeid. Den er også relevant for vernepleiere i arbeid, andre miljøterapeuter og øvrige studier innen helse- og sosialfag.
Om boka
ISBN | 9788205569447 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | 1 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Haagensen, Gunn ElisabethLøkke, Jon Arne |