Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Kunnskapsbasert praksis for vernepleiere : forskningsmetode og forskningens betydning for miljøterapi
Haagensen, Gunn ElisabethLøkke, Jon Arne

Kunnskapsbasert praksis for vernepleiere : forskningsmetode og forskningens betydning for miljøterapi

2022Bokmål183 sider

Å holde seg faglig oppdatert og å tilby dokumentert effektiv hjelp er viktige prinsipper for alle miljøterapeuter, i tråd med helsepersonellovens krav om faglig forsvarlighet. I Kunnskapsbasert praksis for vernepleiere belyser forfatterne begrunnelser for å jobbe kunnskapsbasert, styrker og svakheter ved tilnærmingen og hva kunnskapsbasert praksis vil si innen vernepleierens virke. Kunnskap om forskning og forskningsmetode kan bidra til bedre tiltak og tjenester i miljøterapi. Det fordrer at miljøterapeuten har kompetanse og ferdigheter til å tilegne seg og anvende forskningskunnskap. Denne boken beskriver hvordan man går frem for å søke opp og lese forskningsartikler, hvordan man vurderer forskningens kvalitet og hvordan man kan anvende forskningsbasert kunnskap i tiltak overfor enkeltpersoner. Boken er skreddersydd for vernepleierutdanningene og egner seg til undervisning i både forskningsmetode og miljøterapeutisk arbeid. Den er også relevant for vernepleiere i arbeid, andre miljøterapeuter og øvrige studier innen helse- og sosialfag.

ISBN9788205569447
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1
Originalt formatEPUB
ForfattereHaagensen, Gunn ElisabethLøkke, Jon Arne

Å holde seg faglig oppdatert og å tilby dokumentert effektiv hjelp er viktige prinsipper for alle miljøterapeuter, i tråd med helsepersonellovens krav om faglig forsvarlighet. I Kunnskapsbasert praksis for vernepleiere belyser forfatterne begrunnelser for å jobbe kunnskapsbasert, styrker og svakheter ved tilnærmingen og hva kunnskapsbasert praksis vil si innen vernepleierens virke. Kunnskap om forskning og forskningsmetode kan bidra til bedre tiltak og tjenester i miljøterapi. Det fordrer at miljøterapeuten har kompetanse og ferdigheter til å tilegne seg og anvende forskningskunnskap. Denne boken beskriver hvordan man går frem for å søke opp og lese forskningsartikler, hvordan man vurderer forskningens kvalitet og hvordan man kan anvende forskningsbasert kunnskap i tiltak overfor enkeltpersoner. Boken er skreddersydd for vernepleierutdanningene og egner seg til undervisning i både forskningsmetode og miljøterapeutisk arbeid. Den er også relevant for vernepleiere i arbeid, andre miljøterapeuter og øvrige studier innen helse- og sosialfag.

Om boka

ISBN9788205569447
UtgiverGyldendal
Utgaveopplysning1
Originalt formatEPUB
ForfattereHaagensen, Gunn ElisabethLøkke, Jon Arne

Tema

Flere bøker om samme tema

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!