Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Samtalens didaktiske muligheter
Hanne Christensen (red.)Ruth Seierstad Stokke (red.)

Samtalens didaktiske muligheter

2022Bokmål, Nynorsk219 siderOpplesing tilgjengelig
Foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+

En samtale i skolen skal være gjensidig og støttende, slik at elevene involveres og engasjeres. I denne boka legger forfatterne vekt på at samtalene skal ha en tydelig faglig hensikt.

Denne e-boken tilsvarer 1. trykte utgave fra 2015.

Gjennom ulike innfallsvinkler utforsker forfatterne hvordan samtalen kan bidra til at elevenes forståelse utvides til sammenhengende tankebaner og nye spørsmålsstillinger.

Forfatterne utforsker vilkårene for samtalen og sammenhenger mellom innhold og form. De understreker lærerens rolle som bidragsyter og tilrettelegger for samtalene. Hvordan og i hvor stor grad læreren skal bruke samtalene til å styre mot spesifikke læringsmål, og hvor mye man skal la elevene undersøke selv, blir diskutert.

Samtalens didaktiske muligheter er en flerfaglig antologi med bidrag fra høgskoleansatte fra ulike fagfelt: matematikk, norsk, engelsk, musikk, IKT og pedagogikk. Målet er at disse forskningsbaserte bidragene fremmer diskusjoner og at lærerstudenter, lærere og forskere blir mer bevisst ulike aspekter og muligheter den didaktiske samtalen har.

ISBN9788205570764
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2015
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205482654
Originalt formatEPUB
RedaktørerHanne ChristensenRuth Seierstad Stokke
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

En samtale i skolen skal være gjensidig og støttende, slik at elevene involveres og engasjeres. I denne boka legger forfatterne vekt på at samtalene skal ha en tydelig faglig hensikt.

Denne e-boken tilsvarer 1. trykte utgave fra 2015.

Gjennom ulike innfallsvinkler utforsker forfatterne hvordan samtalen kan bidra til at elevenes forståelse utvides til sammenhengende tankebaner og nye spørsmålsstillinger.

Forfatterne utforsker vilkårene for samtalen og sammenhenger mellom innhold og form. De understreker lærerens rolle som bidragsyter og tilrettelegger for samtalene. Hvordan og i hvor stor grad læreren skal bruke samtalene til å styre mot spesifikke læringsmål, og hvor mye man skal la elevene undersøke selv, blir diskutert.

Samtalens didaktiske muligheter er en flerfaglig antologi med bidrag fra høgskoleansatte fra ulike fagfelt: matematikk, norsk, engelsk, musikk, IKT og pedagogikk. Målet er at disse forskningsbaserte bidragene fremmer diskusjoner og at lærerstudenter, lærere og forskere blir mer bevisst ulike aspekter og muligheter den didaktiske samtalen har.

Om boka

ISBN9788205570764
UtgiverGyldendal akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2015
ISBN på tilsvarende papirutgave9788205482654
Originalt formatEPUB
RedaktørerHanne ChristensenRuth Seierstad Stokke
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Fagområde

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!