Se ungdommen innenfra : mentalisering og trygghet i skolen
Beskrivelse
Hva trenger unge tenåringer dypest sett når de begynner på ungdomsskolen, usikre på alt det nye i egen kropp og det sosiale livet? Hva skal til for at de finner seg til rette og deltar? Hva kan ligge bak uforståelig eller provoserende atferd?
Som den voksne i ungdomsskolen har du flere store og krevende oppgaver. Du skal se ungdommene innenfra og styrke deres evne til å ta medansvar, ved siden av alt du skal lære dem. Det er enklere å få til dette når du klarer den vanskelige kunsten å se deg selv via ungdommens blikk.
I denne boka kombineres psykologisk kunnskap med praksisnære eksempler fra klasserommet og skolegården. Du får hjelp og verktøy til å skape trygghet som stimulerer læring og utvikling. I tillegg får du innsikt i hvordan måten voksne møter og forstår ungdom på, bidrar til å åpne eller stenge deres muligheter i livet.
Dette er den siste boka i en «triologi» der målet nettopp er å bringe psykologisk kunnskap og forståelse tydeligere inn i barnehagen og skolen. Første bok i triologien, Se barnet innenfra (2013), handler om hvordan jobbe med tilknytning i barnehagen. Se eleven innenfra (2016), som er andre bok, handler om relasjonsarbeid og mentalisering på barnetrinnet. I denne siste boka er det altså ungdommen som er tema. Boka henvender seg til lærere og andre voksne i ungdomsskolen og er også relevant for videregående skole.
Om boka
ISBN | 9788205596658 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205596641 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Ida BrandtzægStig TorsteinsonGuro Øiestad |
Tilgjengelig for opplesing | Ja |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |
Hva trenger unge tenåringer dypest sett når de begynner på ungdomsskolen, usikre på alt det nye i egen kropp og det sosiale livet? Hva skal til for at de finner seg til rette og deltar? Hva kan ligge bak uforståelig eller provoserende atferd?
Som den voksne i ungdomsskolen har du flere store og krevende oppgaver. Du skal se ungdommene innenfra og styrke deres evne til å ta medansvar, ved siden av alt du skal lære dem. Det er enklere å få til dette når du klarer den vanskelige kunsten å se deg selv via ungdommens blikk.
I denne boka kombineres psykologisk kunnskap med praksisnære eksempler fra klasserommet og skolegården. Du får hjelp og verktøy til å skape trygghet som stimulerer læring og utvikling. I tillegg får du innsikt i hvordan måten voksne møter og forstår ungdom på, bidrar til å åpne eller stenge deres muligheter i livet.
Dette er den siste boka i en «triologi» der målet nettopp er å bringe psykologisk kunnskap og forståelse tydeligere inn i barnehagen og skolen. Første bok i triologien, Se barnet innenfra (2013), handler om hvordan jobbe med tilknytning i barnehagen. Se eleven innenfra (2016), som er andre bok, handler om relasjonsarbeid og mentalisering på barnetrinnet. I denne siste boka er det altså ungdommen som er tema. Boka henvender seg til lærere og andre voksne i ungdomsskolen og er også relevant for videregående skole.
Om boka
ISBN | 9788205596658 |
---|---|
Utgiver | Gyldendal |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788205596641 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Ida BrandtzægStig TorsteinsonGuro Øiestad |
Tilgjengelig for opplesing | Ja |
Tilgjengelig i Allvit+ | Nei |