Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Markedsføring og forbrukerne : samfunnsvitenskapelige blikk
Ardis Storm-Mathisen (red.)Eivind Jacobsen (red.)

Markedsføring og forbrukerne : samfunnsvitenskapelige blikk

2019Bokmål217 siderOpplesing tilgjengelig
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Vi lever i et forbrukersamfunn og markedsføring dekorerer, styrer og fyller mye av våre liv. Fra morgen til kveld er vi gjenstand for markedsføringspåvirkning, kommersiell så vel som ikke-kommersiell. Utgangspunktet for denne boken er at det ikke er nok å studere markedsføring som akademisk disiplin for å forstå dens rolle i samfunnet. Og det er heller ikke mulig å forstå dagens samfunn uten også å studere markedsføring som fenomen og praksis. Boken er tredelt: Del I tar for seg markedsføringsprodusentene. Forfatterne ser nærmere på markedsføringsfeltet i Norge, forbrukeren som produsent og markedsfører, samt Big data og Tingenes internett. Del II ser nærmere på stedene og mediene som bærer markedsbudskapet fram til forbrukere. Her tar forfatterne for seg butikklokaler og emballasje, kampanjer og kundeaviser, samt reklame som møter barn. Del III tar for seg hva som oppstår i møte med markedsføring. Her ser forfatterne nærmere på markedsføring og hverdagslivet, barns reaksjoner på markedsføring, samt reklame i blogger og nettaviser. «Markedsføring og forbrukerne» henvender seg til alle som vil forstå mer om markedsføringens rolle og betingelser i vårt forbrukersamfunn. Den er spesielt relevant for studenter innenfor markedsføringsfag, og samfunnsfag som sosiologi og medievitenskap. Redaktører for boken er Ardis Storm-Mathisen, Eivind Jacobsen, Karl-Fredrik Tangen og Jo Helle-Valle. Øvrige bidragsytere er Frode Alfnes, Annechen Bahr Bugge, Lisbet Berg, Ingrid Kjørstad, Even Johan Lanseng, Mari Mjaaland, Terje Rasmussen, Thea Grav Rosenberg, Dag Slettemeås og Gunnar Vittersø.

ISBN9788215033532
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215025919
Originalt formatEPUB
RedaktørerArdis Storm-MathisenEivind JacobsenKarl-Fredrik TangenJo Helle-Valle
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Vi lever i et forbrukersamfunn og markedsføring dekorerer, styrer og fyller mye av våre liv. Fra morgen til kveld er vi gjenstand for markedsføringspåvirkning, kommersiell så vel som ikke-kommersiell. Utgangspunktet for denne boken er at det ikke er nok å studere markedsføring som akademisk disiplin for å forstå dens rolle i samfunnet. Og det er heller ikke mulig å forstå dagens samfunn uten også å studere markedsføring som fenomen og praksis. Boken er tredelt: Del I tar for seg markedsføringsprodusentene. Forfatterne ser nærmere på markedsføringsfeltet i Norge, forbrukeren som produsent og markedsfører, samt Big data og Tingenes internett. Del II ser nærmere på stedene og mediene som bærer markedsbudskapet fram til forbrukere. Her tar forfatterne for seg butikklokaler og emballasje, kampanjer og kundeaviser, samt reklame som møter barn. Del III tar for seg hva som oppstår i møte med markedsføring. Her ser forfatterne nærmere på markedsføring og hverdagslivet, barns reaksjoner på markedsføring, samt reklame i blogger og nettaviser. «Markedsføring og forbrukerne» henvender seg til alle som vil forstå mer om markedsføringens rolle og betingelser i vårt forbrukersamfunn. Den er spesielt relevant for studenter innenfor markedsføringsfag, og samfunnsfag som sosiologi og medievitenskap. Redaktører for boken er Ardis Storm-Mathisen, Eivind Jacobsen, Karl-Fredrik Tangen og Jo Helle-Valle. Øvrige bidragsytere er Frode Alfnes, Annechen Bahr Bugge, Lisbet Berg, Ingrid Kjørstad, Even Johan Lanseng, Mari Mjaaland, Terje Rasmussen, Thea Grav Rosenberg, Dag Slettemeås og Gunnar Vittersø.

Om boka

ISBN9788215033532
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215025919
Originalt formatEPUB
RedaktørerArdis Storm-MathisenEivind JacobsenKarl-Fredrik TangenJo Helle-Valle
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde