Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Mål og mening : om feiltolking av meningsmålinger
Ottar Hellevik

Mål og mening : om feiltolking av meningsmålinger

2020Bokmål222 sider
Denne boka er tilgjengelig i Allvit+! For kun 0,- får du tilgang til denne boka og omtrent 2000 andre bøker ut resten av året.Start Allvit+ nå!

Sju av ti vil øke skatten. Parkeringsvakter er grådige. Danskene er for tortur. Eller? Kan vi stole på meningsmålinger slik de presenteres - ofte spissforumulert - i mediene? Denne boken handler om hvordan meningsmålinger ofte feiltolkes når de formidles utenfor forskningsmiljøene. Mye av det som presenteres av samfunnsforskning i mediene gir et godt og dekkende inntrykk av det vi i dag vet om fenomenene som beskrives. Men ofte gir presentasjonen i media et misvisende bilde av de faktiske forholdene som er undersøkt. Det er tre parter i formidlingsprosessen: forskeren som produserer og trekker slutninger fra resultatene, journalisten som fortolker dem slik at de skal være forståelige utenfor fagmiljøet, og endelig publikum som er mottakerne av det som formidles. Siden mottakerne ikke er garantert at forskerne og journalistene løser sine oppgaver på en god måte, mener forfatteren det er nødvendig med kunnskap om forskningsmetoder for å kunne se på det som blir presentert med et kritisk blikk.

ISBN9788215051543
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2011
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215018188
Originalt formatPDF
ForfattereOttar Hellevik
Tilgjengelig for opplesingNei
Tilgjengelig i Allvit+Ja
Denne boka er tilgjengelig i Allvit+! For kun 0,- får du tilgang til denne boka og omtrent 2000 andre bøker ut resten av året.Start Allvit+ nå!

Sju av ti vil øke skatten. Parkeringsvakter er grådige. Danskene er for tortur. Eller? Kan vi stole på meningsmålinger slik de presenteres - ofte spissforumulert - i mediene? Denne boken handler om hvordan meningsmålinger ofte feiltolkes når de formidles utenfor forskningsmiljøene. Mye av det som presenteres av samfunnsforskning i mediene gir et godt og dekkende inntrykk av det vi i dag vet om fenomenene som beskrives. Men ofte gir presentasjonen i media et misvisende bilde av de faktiske forholdene som er undersøkt. Det er tre parter i formidlingsprosessen: forskeren som produserer og trekker slutninger fra resultatene, journalisten som fortolker dem slik at de skal være forståelige utenfor fagmiljøet, og endelig publikum som er mottakerne av det som formidles. Siden mottakerne ikke er garantert at forskerne og journalistene løser sine oppgaver på en god måte, mener forfatteren det er nødvendig med kunnskap om forskningsmetoder for å kunne se på det som blir presentert med et kritisk blikk.

Om boka

ISBN9788215051543
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2011
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215018188
Originalt formatPDF
ForfattereOttar Hellevik
Tilgjengelig for opplesingNei
Tilgjengelig i Allvit+Ja

Fagområde

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!