Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Journalistikkens filosofi
Harald HornmoenSteen Steensen

Journalistikkens filosofi

2021Bokmål225 sider
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Å være fri, uavhengig, objektiv og kritisk er sentrale idealer for en journalist. Men er det fortsatt mulig? Krever det at vi definerer idealene på ny?

I de redaksjonelle mediene finner vi subjektiv journalistikk, agendastyrt journalistikk, journalistikk i partnerskap med myndigheter og økonomiske interesser og reklame som ligner på journalistikk. Samtidig tar journalister oppdrag utenfor de redaksjonelle mediene og for PR- og kommunikasjonsavdelinger eller nyetablerte byråer for innholdsmarkedsføring. Det er på tide å diskutere hva det egentlig vil si å være fri og uavhengig, objektiv og kritisk undersøkende. Og hva betyr det å være sosialt ansvarlig, aktivistisk, subjektiv og dialogisk? Kan både gamle idealer og ny praksis romme mer enn vi har trodd? De store omveltningene vi har sett i mediebransjen, gjør det viktig å diskutere hvilke idealer journalistikken egentlig skal være tuftet på. Forfatterne av «Journalistikkens filosofi» viser hvordan det går an å utvikle og tenke nytt om journalistiske idealer, slik at journalistikken også i framtiden kan spille en vesentlig samfunnsrolle.

ISBN9788215053219
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2021
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215052908
Originalt formatEPUB
ForfattereHarald HornmoenSteen Steensen
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Å være fri, uavhengig, objektiv og kritisk er sentrale idealer for en journalist. Men er det fortsatt mulig? Krever det at vi definerer idealene på ny?

I de redaksjonelle mediene finner vi subjektiv journalistikk, agendastyrt journalistikk, journalistikk i partnerskap med myndigheter og økonomiske interesser og reklame som ligner på journalistikk. Samtidig tar journalister oppdrag utenfor de redaksjonelle mediene og for PR- og kommunikasjonsavdelinger eller nyetablerte byråer for innholdsmarkedsføring. Det er på tide å diskutere hva det egentlig vil si å være fri og uavhengig, objektiv og kritisk undersøkende. Og hva betyr det å være sosialt ansvarlig, aktivistisk, subjektiv og dialogisk? Kan både gamle idealer og ny praksis romme mer enn vi har trodd? De store omveltningene vi har sett i mediebransjen, gjør det viktig å diskutere hvilke idealer journalistikken egentlig skal være tuftet på. Forfatterne av «Journalistikkens filosofi» viser hvordan det går an å utvikle og tenke nytt om journalistiske idealer, slik at journalistikken også i framtiden kan spille en vesentlig samfunnsrolle.

Om boka

ISBN9788215053219
UtgiverUniversitetsforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2021
ISBN på tilsvarende papirutgave9788215052908
Originalt formatEPUB
ForfattereHarald HornmoenSteen Steensen
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde