Skoleutvikling i praksis
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Beskrivelse
Skolen har i dag et voldsomt press på å utvikle seg i takt med tanker om hva som er den gode skole. Presset kommer både utenfra og innenfra. Antologien Skoleutvikling i praksis fra 2010 løfter fram ny kunnskap om utviklingsprosesser i skolen. Antologien består av spennende artikler som henter sin empiri fra skoleutviklingsprosjekter der skole, skoleeier og eksterne kompetansemiljøer har samarbeidet om å endre praksis. Hver artikkel konkretiserer ny lærdom som har oppstått når teori omsettes til praksis og mennesker begynner å tenke og handle annerledes. Alle tekstene handler direkte og indirekte om endringsledelse. Tematisk er de inndelt på denne måten: - Praksisaktiviteter som fører til endring - Ledelse og samarbeid som drivkraft for endring Eksempler på temaer: - Innføring av IKT og hvordan krav til kompetanseutvikling fører til skoleutvikling - Lærersamarbeid som verktøy i skoleutvikling - Drøfting av ulike tilnærminger til ledelse gjennom et flerårig prosjekt og konsekvenser av dette - Drøfting av lærernes eierskap til prosjektet og om dette påvirker resultatet - Utvikling av team på videregående skole i et samarbeidsprosjekt med grunnskolen, der dette er en innarbeidet arbeidsform Målsettingen til det nasjonale skoleutviklingsprogrammet Kunnskapsløftet ¿ fra ord til handling har vært å bidra til at flere skoler blir dyktigere til å vurdere egne resultater og forbedre opplæringen i tråd med kravene i reformen Kunnskapsløftet. Om lag 250 skoler og 40 barnehager har siden 2006 deltatt i dette programmet. På bakgrunn av dette programmet har bokas bidragsytere satt seg som mål å utvikle ny kunnskap om skoleutvikling. Resultatet har blitt originalt, nytt og lærerikt. Bidragsytere: Lena Abrahamsen, Ulf Blossing, Hans Jørgen Braathe, Trond Buland, Mette Bunting, Astrid Birgitte Eggen, Kirsti Lyngvær Engelien, Janne Madsen, Ann Merete Otterstad, Wenche Rønning, Lene Rønning-Arnesen, Anne Sofie Skogvold, Siw Skrøvset, Else Stjernstrøm, Kjersti Stundal og Marko Valenta.
Om boka
ISBN | 9788215057101 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2010 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215015965 |
Originalt format | |
Redaktører | Mats EkholmTorbjørn LundKnut RoaldBeate Tislevoll |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Skolen har i dag et voldsomt press på å utvikle seg i takt med tanker om hva som er den gode skole. Presset kommer både utenfra og innenfra. Antologien Skoleutvikling i praksis fra 2010 løfter fram ny kunnskap om utviklingsprosesser i skolen. Antologien består av spennende artikler som henter sin empiri fra skoleutviklingsprosjekter der skole, skoleeier og eksterne kompetansemiljøer har samarbeidet om å endre praksis. Hver artikkel konkretiserer ny lærdom som har oppstått når teori omsettes til praksis og mennesker begynner å tenke og handle annerledes. Alle tekstene handler direkte og indirekte om endringsledelse. Tematisk er de inndelt på denne måten: - Praksisaktiviteter som fører til endring - Ledelse og samarbeid som drivkraft for endring Eksempler på temaer: - Innføring av IKT og hvordan krav til kompetanseutvikling fører til skoleutvikling - Lærersamarbeid som verktøy i skoleutvikling - Drøfting av ulike tilnærminger til ledelse gjennom et flerårig prosjekt og konsekvenser av dette - Drøfting av lærernes eierskap til prosjektet og om dette påvirker resultatet - Utvikling av team på videregående skole i et samarbeidsprosjekt med grunnskolen, der dette er en innarbeidet arbeidsform Målsettingen til det nasjonale skoleutviklingsprogrammet Kunnskapsløftet ¿ fra ord til handling har vært å bidra til at flere skoler blir dyktigere til å vurdere egne resultater og forbedre opplæringen i tråd med kravene i reformen Kunnskapsløftet. Om lag 250 skoler og 40 barnehager har siden 2006 deltatt i dette programmet. På bakgrunn av dette programmet har bokas bidragsytere satt seg som mål å utvikle ny kunnskap om skoleutvikling. Resultatet har blitt originalt, nytt og lærerikt. Bidragsytere: Lena Abrahamsen, Ulf Blossing, Hans Jørgen Braathe, Trond Buland, Mette Bunting, Astrid Birgitte Eggen, Kirsti Lyngvær Engelien, Janne Madsen, Ann Merete Otterstad, Wenche Rønning, Lene Rønning-Arnesen, Anne Sofie Skogvold, Siw Skrøvset, Else Stjernstrøm, Kjersti Stundal og Marko Valenta.
Om boka
ISBN | 9788215057101 |
---|---|
Utgiver | Universitetsforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2010 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788215015965 |
Originalt format | |
Redaktører | Mats EkholmTorbjørn LundKnut RoaldBeate Tislevoll |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |