Dialoger og helsebyggende relasjoner i barnehagen
Beskrivelse
Hvordan påvirker dialogen helse og arbeidsmiljø og omvendt? Dialoger og helsebyggende relasjoner er viktige tema i forbindelse med oppfølging av sykefravær. Her presenteres forskningsbasert kunnskap om hvordan gode dialoger og relasjoner bidrar til en meningsfull jobb. Gjennom ni kapitler utforskes temaene helse, dialog, ledelse, helsepolitikk og meningsskaping. Moderne styringskunster og dialogteknikker drøftes mer kritisk. Boka bygger på teoretikerne Bakhtin, Gadamer og Foucault, med historiske røtter til antikken, renessansen og ikke minst Dostojevskijs litteratur i realismen. Forfatteren tar i bruk nye begreper som inviterer til dialog og dypere forståelse. Boka henvender seg først og fremst til masterstudenter, erfarne ledere i barnehagen og forskere, og kan betraktes som et viktig innspill til samfunnsdiskursen om helse og arbeidsmiljø. Hensikten er å bidra til diskusjoner og nye forståelser av dialogiske relasjoner og helsediskurser. Merete Moe er førsteamanuensis i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høyskole for barnehagelærerutdanning. Interessefeltet omfatter tema som ledelse, personalarbeid, veiledning, dialog, relasjoner, meningsskaping og arbeidsmiljø. Hun har tidligere jobbet 20 år i barnehage, mange av dem som styrer.
Om boka
ISBN | 9788245028324 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245018608 |
Originalt format | |
Forfattere | Merete Moe |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Hvordan påvirker dialogen helse og arbeidsmiljø og omvendt? Dialoger og helsebyggende relasjoner er viktige tema i forbindelse med oppfølging av sykefravær. Her presenteres forskningsbasert kunnskap om hvordan gode dialoger og relasjoner bidrar til en meningsfull jobb. Gjennom ni kapitler utforskes temaene helse, dialog, ledelse, helsepolitikk og meningsskaping. Moderne styringskunster og dialogteknikker drøftes mer kritisk. Boka bygger på teoretikerne Bakhtin, Gadamer og Foucault, med historiske røtter til antikken, renessansen og ikke minst Dostojevskijs litteratur i realismen. Forfatteren tar i bruk nye begreper som inviterer til dialog og dypere forståelse. Boka henvender seg først og fremst til masterstudenter, erfarne ledere i barnehagen og forskere, og kan betraktes som et viktig innspill til samfunnsdiskursen om helse og arbeidsmiljø. Hensikten er å bidra til diskusjoner og nye forståelser av dialogiske relasjoner og helsediskurser. Merete Moe er førsteamanuensis i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høyskole for barnehagelærerutdanning. Interessefeltet omfatter tema som ledelse, personalarbeid, veiledning, dialog, relasjoner, meningsskaping og arbeidsmiljø. Hun har tidligere jobbet 20 år i barnehage, mange av dem som styrer.
Om boka
ISBN | 9788245028324 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245018608 |
Originalt format | |
Forfattere | Merete Moe |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |