Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Lytt : legerolle og kommunikasjon
Edvin Schei

Lytt : legerolle og kommunikasjon

2019Bokmål334 sider
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Lytt er en lettlest og tungtveiende innføring i legerolle og kommunikasjonskunnskap. Den er skrevet for medisinstudenter og leger som ønsker å utvikle seg i sin profesjon. Boken har mange eksempler fra legevakt og fastlegekontor, og gir innblikk i forskning og faglitteratur som kan hjelpe leseren til å reflektere og utvikle trygghet i faget. Boken gir en enkel innføring i konsultasjonsferdigheter som alle behandlere har nytte av. I egne kapitler får du hjelp til å mestre de vanskeligste konsultasjonene, med tunge budskap, psykisk lidelse, kulturforskjeller, seksualitet, medikamentmisbruk, feil og konflikter, kronisk sykdom, risiko og engstelse. Ved å lytte godt kan du oppleve at «vanskelige» pasienter blir «spennende» pasienter. Og du vil antakelig stille mer presise diagnoser, bruke tiden bedre og få mer fornøyde pasienter. Edvin Schei underviser i lege-pasient-kommunikasjon for studenter, allmenn- og sykehusleger. Han er professor ved Universitetet i Bergen, arbeider som fastlege og har utgitt flere bøker, bl.a. Hva er medisin (2007). Dette er den boken jeg ikke visste at jeg ønsket meg som fersk doktor.» Fra bokens forord av Elisabeth Swensen, fastlege i Seljord «Pasienter fortjener leger som kan kommunisere. Leger fortjener lærebøker som virkelig duger. Lytt er en slik bok.» Professor Per Fugelli, Universitetet i Oslo

ISBN9788245029024
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2014
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245009286
Originalt formatPDF
ForfattereEdvin Schei
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Lytt er en lettlest og tungtveiende innføring i legerolle og kommunikasjonskunnskap. Den er skrevet for medisinstudenter og leger som ønsker å utvikle seg i sin profesjon. Boken har mange eksempler fra legevakt og fastlegekontor, og gir innblikk i forskning og faglitteratur som kan hjelpe leseren til å reflektere og utvikle trygghet i faget. Boken gir en enkel innføring i konsultasjonsferdigheter som alle behandlere har nytte av. I egne kapitler får du hjelp til å mestre de vanskeligste konsultasjonene, med tunge budskap, psykisk lidelse, kulturforskjeller, seksualitet, medikamentmisbruk, feil og konflikter, kronisk sykdom, risiko og engstelse. Ved å lytte godt kan du oppleve at «vanskelige» pasienter blir «spennende» pasienter. Og du vil antakelig stille mer presise diagnoser, bruke tiden bedre og få mer fornøyde pasienter. Edvin Schei underviser i lege-pasient-kommunikasjon for studenter, allmenn- og sykehusleger. Han er professor ved Universitetet i Bergen, arbeider som fastlege og har utgitt flere bøker, bl.a. Hva er medisin (2007). Dette er den boken jeg ikke visste at jeg ønsket meg som fersk doktor.» Fra bokens forord av Elisabeth Swensen, fastlege i Seljord «Pasienter fortjener leger som kan kommunisere. Leger fortjener lærebøker som virkelig duger. Lytt er en slik bok.» Professor Per Fugelli, Universitetet i Oslo

Om boka

ISBN9788245029024
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2014
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245009286
Originalt formatPDF
ForfattereEdvin Schei
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde