Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Det kommunale barnevernet i utvikling : et nødvendig samarbeid mellom praksis og forskning
Sigrid Nordstoga (red.)Arne Backer Grønningsæter (red.)

Det kommunale barnevernet i utvikling : et nødvendig samarbeid mellom praksis og forskning

2019Bokmål238 siderOpplesing tilgjengelig
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Det kommunale barnevernet er i endring. Denne boka har som mål å stimulere til prosesser som kan bidra til fagutvikling og faglig utvikling i barnevernstjenesten. Det er nødvendig å utvikle samarbeidet mellom forskere, praktikere og brukere og samle erfaringer fra ulike samarbeidsmodeller for å oppnå slagkraftige og innovative barnevernstjenester. Hvordan kan brukererfaringer, praksiskunnskap og forskning samspille i kunnskaps- og tjenesteutviklingen i barnevernet? Boka retter seg mot alle bidragsyterne i barnevernets faglige utviklingssamarbeid - ledere og ansatte i barnevernstjenestene, forskere og brukere. Videre vil den gi studenter i sosialt arbeid og barnevern ideer til og kunnskap om metoder og tilnærminger til systematisk faglig utviklingsarbeid på barnevernsfeltet. Bokas hovedtema er imidlertid relevant for og kan være til inspirasjon til faglig utvikling innenfor hele velferdsfeltet. Med utgangspunkt i forsknings- og utviklingsarbeid som forfatterne har gjennomført, drøftes noen sentrale temaer i utviklingen av den lokale barnevernstjenesten, blant andre: - Hvordan kan utviklingstiltak i kommunale barnevernstjenester bidra med overførbar kunnskap som tilføres den generelle kunnskapsbasen barnevernet bygger på? - Kan barnevernstjenestens potensial som forskningsarena styrkes gjennom et samarbeid mellom brukere, praktikere og forskere? - Hvordan kan forskningen medvirke til at tjenesteutviklingen tar utgangspunkt i barnevernsarbeidernes erfaringer og kunnskaper fra eget arbeid og egen arbeidsplass? - Kan barnevernstjenesten i større grad utvikles som læringsarena? - Hvordan kan den profesjonelle rollen og yrkesutøvelsen utvikles slik at det fremmer et kritisk analytisk blikk på egen praksis? - Kan rollen som fagutvikler bidra til en formidling mellom flere utviklings- og læringsarenaer? Sigrid Nordstoga er barnevernspedagog og førstelektor ved Universitetet i Agder (UiA), Institutt for sosiologi og sosialt arbeid. Hun har vært en av drivkreftene i Praxis-s

ISBN9788245029598
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2015
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245016062
Originalt formatPDF
RedaktørerSigrid NordstogaArne Backer Grønningsæter
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Det kommunale barnevernet er i endring. Denne boka har som mål å stimulere til prosesser som kan bidra til fagutvikling og faglig utvikling i barnevernstjenesten. Det er nødvendig å utvikle samarbeidet mellom forskere, praktikere og brukere og samle erfaringer fra ulike samarbeidsmodeller for å oppnå slagkraftige og innovative barnevernstjenester. Hvordan kan brukererfaringer, praksiskunnskap og forskning samspille i kunnskaps- og tjenesteutviklingen i barnevernet? Boka retter seg mot alle bidragsyterne i barnevernets faglige utviklingssamarbeid - ledere og ansatte i barnevernstjenestene, forskere og brukere. Videre vil den gi studenter i sosialt arbeid og barnevern ideer til og kunnskap om metoder og tilnærminger til systematisk faglig utviklingsarbeid på barnevernsfeltet. Bokas hovedtema er imidlertid relevant for og kan være til inspirasjon til faglig utvikling innenfor hele velferdsfeltet. Med utgangspunkt i forsknings- og utviklingsarbeid som forfatterne har gjennomført, drøftes noen sentrale temaer i utviklingen av den lokale barnevernstjenesten, blant andre: - Hvordan kan utviklingstiltak i kommunale barnevernstjenester bidra med overførbar kunnskap som tilføres den generelle kunnskapsbasen barnevernet bygger på? - Kan barnevernstjenestens potensial som forskningsarena styrkes gjennom et samarbeid mellom brukere, praktikere og forskere? - Hvordan kan forskningen medvirke til at tjenesteutviklingen tar utgangspunkt i barnevernsarbeidernes erfaringer og kunnskaper fra eget arbeid og egen arbeidsplass? - Kan barnevernstjenesten i større grad utvikles som læringsarena? - Hvordan kan den profesjonelle rollen og yrkesutøvelsen utvikles slik at det fremmer et kritisk analytisk blikk på egen praksis? - Kan rollen som fagutvikler bidra til en formidling mellom flere utviklings- og læringsarenaer? Sigrid Nordstoga er barnevernspedagog og førstelektor ved Universitetet i Agder (UiA), Institutt for sosiologi og sosialt arbeid. Hun har vært en av drivkreftene i Praxis-s

Om boka

ISBN9788245029598
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2015
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245016062
Originalt formatPDF
RedaktørerSigrid NordstogaArne Backer Grønningsæter
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde