Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Strategiboken
Lasse B. LienEirik Sjåholm Knudsen

Strategiboken

2019Bokmål292 sider
Ikke inkludert i abonnementet Allvit+

Strategiboken tar utgangspunkt i to helt fundamentale spørsmål: Hvorfor har noen bedrifter suksess når andre ikke har det, og hvordan kan bedrifter bruke kunnskap om dette til å fatte bedre strategiske beslutninger? Strategiboken viser hvilke mekanismer som forklarer at prestasjonsforskjeller mellom bedrifter oppstår, hvorfor de i noen tilfeller opprettholdes, mens de i andre tilfeller raskt brytes ned, og, ikke minst, hvordan bedrifter kan bruke denne kunnskapen til å utforme strategier. En strategi utgjør en bedrifts «teori» om hvordan den skal oppnå suksess, og legger føringer på en rekke beslutninger, som hvilke produkter/tjenester bedriften skal levere, hvilke kunder den skal satse på, hvordan den skal vinne disse, hvordan den skal utføre aktivitetene for å vinne dem, og hvilke ressurser den må ha for å kunne gjøre dette. Strategiboken passer for studenter som skal ha en innføring i strategi, for næringslivsfolk som enten ønsker å friske opp igjen strategikunnskaper fra tidligere studier, eller som føler de trenger et påfyll når det kommer til forståelse av forretningsstrategi, og for akademikere som ønsker en innføring i deler av strategifaget de ikke kjenner så godt fra før. Lasse B. Lien (dr.oecon.) er professor i strategi ved Norges Handelshøyskole og leder for Center for Strategy, Organization and Performance (S T O P) ved samme institusjon. Eirik Sjåholm Knudsen(ph.d.) er førsteamanuensis i strategi ved Norges Handelshøyskole og en av grunnleggerne av Center for Strategy, Organization and Performance (S T O P) ved samme institusjon. Tor Øyvind Baardsen er programdirektør for Norges Handelshøyskoles Executive MBA-program i strategisk ledelse, MASTRA.

ISBN9788245031850
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245017885
Originalt formatPDF
ForfattereLasse B. LienEirik Sjåholm KnudsenTor Øyvind Baardsen
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Strategiboken tar utgangspunkt i to helt fundamentale spørsmål: Hvorfor har noen bedrifter suksess når andre ikke har det, og hvordan kan bedrifter bruke kunnskap om dette til å fatte bedre strategiske beslutninger? Strategiboken viser hvilke mekanismer som forklarer at prestasjonsforskjeller mellom bedrifter oppstår, hvorfor de i noen tilfeller opprettholdes, mens de i andre tilfeller raskt brytes ned, og, ikke minst, hvordan bedrifter kan bruke denne kunnskapen til å utforme strategier. En strategi utgjør en bedrifts «teori» om hvordan den skal oppnå suksess, og legger føringer på en rekke beslutninger, som hvilke produkter/tjenester bedriften skal levere, hvilke kunder den skal satse på, hvordan den skal vinne disse, hvordan den skal utføre aktivitetene for å vinne dem, og hvilke ressurser den må ha for å kunne gjøre dette. Strategiboken passer for studenter som skal ha en innføring i strategi, for næringslivsfolk som enten ønsker å friske opp igjen strategikunnskaper fra tidligere studier, eller som føler de trenger et påfyll når det kommer til forståelse av forretningsstrategi, og for akademikere som ønsker en innføring i deler av strategifaget de ikke kjenner så godt fra før. Lasse B. Lien (dr.oecon.) er professor i strategi ved Norges Handelshøyskole og leder for Center for Strategy, Organization and Performance (S T O P) ved samme institusjon. Eirik Sjåholm Knudsen(ph.d.) er førsteamanuensis i strategi ved Norges Handelshøyskole og en av grunnleggerne av Center for Strategy, Organization and Performance (S T O P) ved samme institusjon. Tor Øyvind Baardsen er programdirektør for Norges Handelshøyskoles Executive MBA-program i strategisk ledelse, MASTRA.

Om boka

ISBN9788245031850
UtgiverFagbokforlaget
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2016
ISBN på tilsvarende papirutgave9788245017885
Originalt formatPDF
ForfattereLasse B. LienEirik Sjåholm KnudsenTor Øyvind Baardsen
Inkludert i abonnementet Allvit+Nei

Fagområde