Dialoger i den flerspråklige barnehagen
Beskrivelse
Dialoger i den flerspråklige barnehagen tar for seg språkarbeid i barnehagen og bygger på Mikhail Bakhtins dialogiske perspektiv på kommunikasjon. Barn kommuniserer fra det øyeblikket de kommer inn i barnehagen. Det er personalets ansvar å finne måter å kommunisere med hvert enkelt barn på. Ved å fokusere på det som er felles mellom barna, deres familier og personalet, kan barnehagen bidra til en god start på utviklingen av språkferdigheter. Boka presenterer en rekke analytiske begrep som belyser hvordan språkarbeidet kan tilrettelegges for alle barn, uavhengig av språkbakgrunn i en flerspråklig barnehage. Kapitlene beskriver hvordan dialogene påvirkes av kulturelle verdier, hvordan barnehagens semiotiske landskap påvirker kommunikasjonen, og hvordan en dialogisk tilnærming til foreldresamarbeid gir innsikt i barnas språklige praksis i hjemmet. Boka introduserer et alternativt syn på kommunikasjon, hvor kommunikasjon sees som en dialogisk prosess, der alle parter alltid bidrar med noe nytt. Den er skrevet for studenter, profesjonsutøvere og forskere innenfor barnehagefeltet. Katrine Giæver er førsteamanuensis ved OsloMet og Anja Maria Pesch er førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet (INN).
Om boka
ISBN | 9788245053623 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245038996 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Katrine GiæverAnja Maria Pesch |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Dialoger i den flerspråklige barnehagen tar for seg språkarbeid i barnehagen og bygger på Mikhail Bakhtins dialogiske perspektiv på kommunikasjon. Barn kommuniserer fra det øyeblikket de kommer inn i barnehagen. Det er personalets ansvar å finne måter å kommunisere med hvert enkelt barn på. Ved å fokusere på det som er felles mellom barna, deres familier og personalet, kan barnehagen bidra til en god start på utviklingen av språkferdigheter. Boka presenterer en rekke analytiske begrep som belyser hvordan språkarbeidet kan tilrettelegges for alle barn, uavhengig av språkbakgrunn i en flerspråklig barnehage. Kapitlene beskriver hvordan dialogene påvirkes av kulturelle verdier, hvordan barnehagens semiotiske landskap påvirker kommunikasjonen, og hvordan en dialogisk tilnærming til foreldresamarbeid gir innsikt i barnas språklige praksis i hjemmet. Boka introduserer et alternativt syn på kommunikasjon, hvor kommunikasjon sees som en dialogisk prosess, der alle parter alltid bidrar med noe nytt. Den er skrevet for studenter, profesjonsutøvere og forskere innenfor barnehagefeltet. Katrine Giæver er førsteamanuensis ved OsloMet og Anja Maria Pesch er førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet (INN).
Om boka
ISBN | 9788245053623 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245038996 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Katrine GiæverAnja Maria Pesch |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |