Ungdomskunnskap : hverdagslivets kulturelle former
Beskrivelse
Med denne tredje utgaven er Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former på vei inn i sitt tredje tiår. Den har vært brukt i en rekke utdanninger opp gjennom årene, både lærerutdanning, samfunnsfaglige utdanninger, sosialarbeiderutdanninger og kulturstudier. Det nye med denne utgaven er at A. Camilla Wiig og Willy Aagre ved Universitetet i Sørøst-Norge har samarbeidet om å redigere boka. Alle de opprinnelige fem kapitlene har blitt betydelig bearbeidet, utvidet og oppdatert. To kapitler er helt nye. Teksten til Stephen James Minton drøfter mobbing som problem i oppveksten og hvordan hele lokalsamfunn kan involveres i forebygging og tiltak. Universitetslektor Arnbjørg Engenes bidrar med et kapittel om subkulturer og ulike kjennetegn ved disse. Sammen med kapitlet «Ungdomskulturer» understreker dette bokas sterke vekt på kulturbegrepet. Boka retter seg primært mot studenter som utdanner seg til å bli lærere, sosialarbeidere og ungdoms- og kulturarbeidere. Også rådgivere, lærere, karriereveiledere og sosialpedagogisk personale på ungdomstrinn og i videregående skoler vil finne mye inspirerende stoff i denne boka. Den bidrar til en grundig teoretisk gjennomgang ved hjelp av begreper fra sosiologien, psykologien, pedagogikken og etnografien, blant annet gjennom teoretikere som Goffman, Bourdieu, Bronfenbrenner, Vygotskij og Willis. Willy Aagre er professor emeritus i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge A. Camilla Wiig er førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Om boka
ISBN | 9788245054347 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 3. trykte utgave 2022 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245035438 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Willy AagreAstrid Camilla Wiig |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |
Med denne tredje utgaven er Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former på vei inn i sitt tredje tiår. Den har vært brukt i en rekke utdanninger opp gjennom årene, både lærerutdanning, samfunnsfaglige utdanninger, sosialarbeiderutdanninger og kulturstudier. Det nye med denne utgaven er at A. Camilla Wiig og Willy Aagre ved Universitetet i Sørøst-Norge har samarbeidet om å redigere boka. Alle de opprinnelige fem kapitlene har blitt betydelig bearbeidet, utvidet og oppdatert. To kapitler er helt nye. Teksten til Stephen James Minton drøfter mobbing som problem i oppveksten og hvordan hele lokalsamfunn kan involveres i forebygging og tiltak. Universitetslektor Arnbjørg Engenes bidrar med et kapittel om subkulturer og ulike kjennetegn ved disse. Sammen med kapitlet «Ungdomskulturer» understreker dette bokas sterke vekt på kulturbegrepet. Boka retter seg primært mot studenter som utdanner seg til å bli lærere, sosialarbeidere og ungdoms- og kulturarbeidere. Også rådgivere, lærere, karriereveiledere og sosialpedagogisk personale på ungdomstrinn og i videregående skoler vil finne mye inspirerende stoff i denne boka. Den bidrar til en grundig teoretisk gjennomgang ved hjelp av begreper fra sosiologien, psykologien, pedagogikken og etnografien, blant annet gjennom teoretikere som Goffman, Bourdieu, Bronfenbrenner, Vygotskij og Willis. Willy Aagre er professor emeritus i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge A. Camilla Wiig er førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Om boka
ISBN | 9788245054347 |
---|---|
Utgiver | Fagbokforlaget |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 3. trykte utgave 2022 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788245035438 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Willy AagreAstrid Camilla Wiig |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Nei |