Tips til muntlig eksamen: Slik fĂ„r du toppkarakterer đ
Med disse tipsene har jeg fÄtt toppkarakterer pÄ alle muntlige eksamener jeg har hatt. FÄ toppkarakter pÄ din neste muntlig eksamen du ogsÄ.
I denne artikkelen deler jeg praktiske rÄd, strategier og tips som vil hjelpe deg med Ä skape en velstrukturert og engasjerende presentasjon som imponerer sensorene.

En muntlig eksamen kan vÊre en utfordrende opplevelse, men med riktig forberedelse og selvtillit kan du imponere sensor og oppnÄ gode resultater.
1. Forberedelser til muntlig eksamen
Det finnes mange ulike mÄter Ä forberede seg til muntlig eksamen og presentasjoner pÄ. Ved Ä skrive et utkast til hva du skal si, med andre ord et lite manus, vil det bli enklere Ä strukturere selve fremfÞringen og sette opp lysbilder til presentasjonen. Derfor deler jeg forberedelsesfasen opp i tre deler:
- 1.1 Skrive manus
- 1.2 Lage presentasjonen (PowerPoint) og Þve pÄ fremfÞring
- 1.3 Forberedelser til spÞrsmÄl etter presentasjonen
1.1 Skrive manus til muntlig eksamen
FÞr du starter er det viktig at du leser oppgaven nÞye! VÊr sikker pÄ at du forstÄr hva det blir spurt om og sÞrg for at du besvarer alle spÞrsmÄlene i oppgaveteksten.
đĄ Tips: Marker alle spĂžrsmĂ„l i oppgaveteksten med ulike farger.
Hvordan starte presentasjonen? đ€
FÞrste gullmedalje er Ä starte presentasjonen din med et overraskende faktum eller et spÞrsmÄl. Da fanger du oppmerksomheten til bÄde publikum og sensor, samtidig som du engasjere deres fÞlelser og skaper relevans.
Et spÞrsmÄl eller et utsagn som er nÞye gjennomtenkt forklarer ofte hvorfor temaet du skal snakke om er viktig eller interessant i en stÞrre sammenheng, og dette kan hjelpe publikum med Ä forstÄ hvorfor de bÞr bry seg om det du har Ä si.
Eksempler pÄ mÄter du kan starte presentasjonen din, enten med et spennende utsagn eller spÞrsmÄl:

Hvordan strukturere resten av presentasjonen? đ
Ja, det var en grunn for at jeg skrev "strukturere". Det er faktisk veldig viktig at du har god struktur og en rÞd trÄd gjennom hele presentasjonen.
I de fleste tilfeller bÞr selve strukturen pÄ presentasjonen din vÊre inspirert av strukturen pÄ oppgaven, men pass pÄ at det ikke blir en oppramsing.
đĄ Tips: Presenter gjerne disposisjonen din for Ă„ vise at du har forstĂ„tt hva du skal snakke om og slik at sensor ser at du har tatt med de viktigste punktene.
Oppmerksomheten til publikum avtar vanligvis med tiden. Presenter mindre konklusjoner og oppsummeringer underveis i presentasjonen, slik at det blir enklere for sensor og publikum Ä holde fokus. I tillegg Þker du ogsÄ sjansen for at de fÄr med seg flere viktige poenger.
đĄ Tips: Bruk fagbegreper fra pensum gjennomgĂ„ende i presentasjonen (men ikke bruk ord du ikke forstĂ„r).
1.2 Lage presentasjonen til muntlig eksamen og Þve pÄ fremfÞring
Lag en god nok presentasjon, slik at du ikke trenger manus đ
Jeg er overbevist om at Ä holde presentasjoner med manus i hÄnden bare Þdelegger for deg. Hvis jeg har manuset i hÄnden, bruker jeg det, selv om jeg egentlig ikke trenger det. Derfor bÞr du bruke PowerPointen som huskelapp. Skriv stikkord pÄ lysbildene som fÄr deg til Ä huske det du skal snakke om.
Du bÞr heller ikke fylle lysbildene med massevis av tekst. Da mÄ sensor og publikum velge mellom Ä fÞlge med pÄ det du sier, eller lese det som stÄr pÄ skjermen. Hvis du ikke tenker Ä bruke PowerPointen som hjelpemiddel eller for Ä forbedre presentasjonen din, bÞr du revurdere og ikke bruke det i det hele tatt.
Jeg pleier Ä bruke bilder som illustrerer det jeg skal snakke om, slik at bildene fÄr meg til Ä huske resten av det jeg har planlagt Ä si. Bildene gjÞr ogsÄ at publikum fÄr en bedre forstÄelse av temaet du presenterer.
đĄ Tips: Det kan ogsĂ„ vĂŠre lurt Ă„ bruke grafer eller andre visuelle virkemidler som understreker det du formidler, slik at sensor ser at du faktisk forstĂ„r teamet.

Ăv pĂ„ presentasjonen đŁ
Det er kanskje kjedelig Ă„ gĂ„ gjennom den samme presentasjonen gang pĂ„ gang, men det er det som hjelper deg Ă„ bli godt nok forberedt. Ăv pĂ„ presentasjonen foran noen. Enten det er en venn, en forelder eller at du filmer deg selv. Det viktigste er at du kan fĂ„ konstruktiv kritikk og andre tilbakemeldinger, slik at du kan forbedre presentasjonen etterpĂ„.
đ„ Nederst i presentasjonen kan du laste ned vurderingskriteriene til presentasjoner, slik at de du Ăžver foran kan vurdere deg!
Hold deg innenfor tiden âł
Ved Ä Þve pÄ presentasjonen i forkant, finner du ogsÄ ut om du holder deg innenfor tiden, og om det er noe du mÄ kutte vekk eller legge til. Hvis du skal presentere i 10 minutter, planlegger du slik at presentasjonen varer i nettopp 10 minutter. Ikke 7, ikke 12. Husk at tiden ogsÄ en del av vurderingskriteriene!
Sjekk ogsÄ feilene som oftest gÄr igjen i eksamensbesvarelser.
Stopper det opp noen steder? âđŒ
Fordelen med Ä Þve pÄ presentasjonen i forkant, er at du finner ut hva du har kontroll pÄ, og hva du mÄ Þve mer pÄ. Du vil fort merke om du bruker tunge formuleringer som kan vÊre vanskelige Ä formidle. Da bÞr du prÞve Ä finne en ny mÄte Ä si det pÄ, eller starte setningen annerledes.
Pugg Ă„pningen đ
Noe du kan gjÞre for Ä fÞle deg litt tryggere nÄr du skal holde presentasjonen, er Ä pugge Äpningen. Hvis du er usikker pÄ Äpningen, vil sannsynligvis usikkerheten prege resten av presentasjonen ogsÄ.
Planlegg avslutningen đđŒ
Det er ikke bare Äpningen du bÞr forberede godt. Du bÞr ogsÄ tenke gjennom hvordan du vil avslutte presentasjonen, slik at det ikke blir en typisk "so yeah" eller at du bare takker for deg. Ikke avslutt presentasjonen din pÄ bunnivÄ. Gi sensor og eventuelt publikum noe de kan ta med seg videre. Gi dem noe de kan huske!
1.3 Forbered deg pÄ spÞrsmÄlene etter presentasjonen
Tenk ut spĂžrsmĂ„l du kan fĂ„ đđŒââïž
Bruk informasjonen fra emnebeskrivelsen, studiebÞkene og presentasjonene fra forelesningene til Ä forutse hvilke spÞrsmÄl som kan komme, og prÞv deretter Ä utarbeide gode svar pÄ disse spÞrsmÄlene. Du trenger ikke Ä dekke alt i selve presentasjonen, men det er smart Ä vÊre forberedt nÄr spÞrsmÄlene blir stilt.
đĄ Tips: SpĂžr studenter som har hatt samme eksamen tidligere.
Still spĂžrsmĂ„l tilbake om du ikke er sikker đŹ
Hvis sensor stiller et spÞrsmÄl du ikke helt forstÄr, bÞr du be om at hen spesifiserer eller utdyper spÞrsmÄlet, eller til og med prÞver Ä omformulere det pÄ en annen mÄte. Det er bedre Ä klargjÞre spÞrsmÄlet, enn Ä risikere Ä svare pÄ noe helt annet enn det du faktisk ble spurt om. Dette viser at du er oppmerksom og dedikert til Ä gi et presist svar.
2. FremfĂžring av muntlig eksamen
Eksamen starter lenge fĂžr selve presentasjonen â±
I det sekundet du entrer rommet, eller klikker pÄ zoom-lenken hvis eksamen er digital, har eksamen din startet. Derfor mÄ du smile, vÊre blid og vÊre "pÄ" allerede da for Ä vise med kroppssprÄket ditt at dette er noe du kan og er godt forberedt til. Hils pÄ sensor og presenter deg selv.
Ikke se pĂ„ manus đ«
Som jeg skrev lengre opp, bĂžr du bruke PowerPointen din som huskelapp. Husk at det er ingen andre enn du som vet hva som stĂ„r i manuset ditt og vet hva du har tenkt Ă„ si. Om det du sier ikke stemmer 100% overens med det du har planlagt Ă„ si, gjĂžr det ingenting. Dersom du MĂ
ha med manus, sĂžrg for at det ikke er en hel papirmĂžlje i det minste.
Blikkontakt đ
Det er viktig Ă„ ha blikkontakt med publikum eller sensor.
đĄ Tips: Hvis du er nervĂžs eller synes det er ubehagelig med blikkontakt, fest blikket pĂ„ noe eller noen som gjĂžr deg komfortabel, men ikke bare se pĂ„ PowerPointen.
KroppssprĂ„k og bevegelse đșđŒ
Bruk kroppen til Ä markere viktige punkter, og pek gjerne pÄ bilder eller andre visuelle elementer pÄ presentasjonen din for Ä understreke poenger. Beveg deg gjerne i rommet og gestikuler hvor det fÞles naturlig.
Stemmebruk đ
Noe som er veldig typisk, er at vi snakker for fort nÄr vi skal presentere. Ofte fordi vi er nervÞse, men det er ikke helt heldig ettersom du har en tid du skal forholde deg til. PrÞv Ä snakk hÞyt og tydelig, og ikke for fort og ikke for sakte.
Hvis du opplever at du skjelver eller stammer underveis i presentasjonen, bÞr du ta et dypt pust eller ta en slurk vann for Ä fÄ roet nervene. Sensor og eventuelt andre som ser pÄ har alle forstÄelse for at man kan vÊre nervÞs, og de fleste har medfÞlelse.
đĄ Tips: Pust riktig! Ta med deg en dyp og rolig pust opp pĂ„ scenen.
Jernteppe pÄ muntlig eksamen
Det er helt normalt Ä oppleve nervÞsitet og bekymring for Ä fÄ jernteppe under en muntlig eksamen. For Ä gi deg trygghet i en eventuell slik situasjon, vil jeg gjerne dele mine beste rÄd for hvordan du kan hÄndtere jernteppet hvis det skulle skje med deg, slik at du er forberedt pÄ hva du kan gjÞre.
đš Pust dypt: Dette hjelper deg med Ă„ roe nervene og gjenopprette fokus.
➠Ta en kort pause: Hvis mulig, si noe som "La meg tenke litt pÄ dette spÞrsmÄlet" eller "Gi meg et Þyeblikk." Det er bedre Ä ta en kort pause for Ä samle tankene dine enn Ä kjempe videre og stamme gjennom presentasjonen.
đ GĂ„ tilbake til tidligere materiale: Hvis jernteppe hindrer deg i Ă„ komme videre, kan du vurdere Ă„ gĂ„ tilbake til tidligere materiale i presentasjonen. Dette kan hjelpe deg med Ă„ fĂ„ flyten tilbake og gi deg tid til Ă„ komme tilbake til det du stod fast pĂ„ senere.
đđœââïž SpĂžr publikum om spĂžrsmĂ„l: Hvis du har et engasjert publikum, kan du spĂžrre om det er spĂžrsmĂ„l fra dem. Dette kan gi deg en pause og hjelpe deg med Ă„ komme tilbake pĂ„ sporet.
đ Bruk stikkord: Hvis du har notater eller stikkord for presentasjonen, kan du raskt se pĂ„ dem for Ă„ hjelpe deg med Ă„ huske det du skulle si.
đđŒ LĂŠr av opplevelsen: Etter presentasjonen, reflekter over hva som skjedde og hva du kan gjĂžre annerledes neste gang. Det kan vĂŠre lĂŠrerikt Ă„ forstĂ„ hva som utlĂžste jernteppe og hvordan du kan bedre forberede deg for fremtidige presentasjoner.
Jeg fikk selv jernteppe da jeg holdt en presentasjon foran 200 markedsfÞrere i Olavshallen i Trondheim. Jeg mÄtte vÊre sÄ Êrlig Ä si foran alle at jeg var dÞdsnervÞs og hadde fÄtt jernteppe. Etter jeg hadde sagt det og fÄtt lettet pÄ nervÞsiteten, kom alt til meg igjen, og jeg kunne fortsette presentasjonen uten problem. Etter presentasjonen var det sÄ og si ingen som husket det. De var mer opptatt av alt det andre jeg presenterte.
Alt ordner seg. Jeg Ăžnsker deg lykke til med presentasjonen og muntlig eksamen! đ