Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Leseboka : leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet
Atle Skaftun (red.)Oddny Judith Solheim (red.)

Leseboka : leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet

2014Bokmål203 siderOpplesing tilgjengelig
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

- Lesing som grunnleggende ferdighet

- Lesing i alle fag.

Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen?

Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget?

Ifølge forfatterne av denne boka er lærernes oppgave som leselærere å veilede elevene inn i sitt fags tekstkultur. Ulike fag har ulike arbeidsmåter og teksttyper, og elevene må lære å snakke, lese, skrive og tenke på fagenes premisser. Skolens leseopplæring blir slik summen av arbeidet med tekst i de ulike fagene.

Boka har en innledende del om aspekter ved lesing som er viktige i alle fag, som strategibruk, leseutvikling, tilpasset opplæring og arbeid med vokabular og engasjement. Bokas andre del presenterer lesing og leseopplæring innenfor de ulike fagene i ungdomsskolen. Alle kapitlene setter forskning og teori i sammenheng med konkret aktivitet i klasserommet.

Leseboka er aktuell for studenter og forskere i lærerutdanning og pedagogiske fag, og for lærere i ungdomsskolen.

ISBN9788202459222
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2014
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202404574
Originalt formatEPUB
RedaktørerAtle SkaftunOddny Judith SolheimPer Henning Uppstad
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

- Lesing som grunnleggende ferdighet

- Lesing i alle fag.

Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen?

Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget?

Ifølge forfatterne av denne boka er lærernes oppgave som leselærere å veilede elevene inn i sitt fags tekstkultur. Ulike fag har ulike arbeidsmåter og teksttyper, og elevene må lære å snakke, lese, skrive og tenke på fagenes premisser. Skolens leseopplæring blir slik summen av arbeidet med tekst i de ulike fagene.

Boka har en innledende del om aspekter ved lesing som er viktige i alle fag, som strategibruk, leseutvikling, tilpasset opplæring og arbeid med vokabular og engasjement. Bokas andre del presenterer lesing og leseopplæring innenfor de ulike fagene i ungdomsskolen. Alle kapitlene setter forskning og teori i sammenheng med konkret aktivitet i klasserommet.

Leseboka er aktuell for studenter og forskere i lærerutdanning og pedagogiske fag, og for lærere i ungdomsskolen.

Om boka

ISBN9788202459222
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2014
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202404574
Originalt formatEPUB
RedaktørerAtle SkaftunOddny Judith SolheimPer Henning Uppstad
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde