Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Leseboka : leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet
Atle Skaftun (red.)Oddny Judith Solheim (red.)

Leseboka : leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet

2014Bokmål203 sider

- Lesing som grunnleggende ferdighet - Lesing i alle fag. Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen? Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget? Ifølge forfatterne av denne boka er lærernes oppgave som leselærere å veilede elevene inn i sitt fags tekstkultur. Ulike fag har ulike arbeidsmåter og teksttyper, og elevene må lære å snakke, lese, skrive og tenke på fagenes premisser. Skolens leseopplæring blir slik summen av arbeidet med tekst i de ulike fagene. Boka har en innledende del om aspekter ved lesing som er viktige i alle fag, som strategibruk, leseutvikling, tilpasset opplæring og arbeid med vokabular og engasjement. Bokas andre del presenterer lesing og leseopplæring innenfor de ulike fagene i ungdomsskolen. Alle kapitlene setter forskning og teori i sammenheng med konkret aktivitet i klasserommet. Leseboka er aktuell for studenter og forskere i lærerutdanning og pedagogiske fag, og for lærere i ungdomsskolen.

ISBN9788202459222
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2014
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202404574
Originalt formatEPUB
RedaktørerAtle SkaftunOddny Judith SolheimPer Henning Uppstad

- Lesing som grunnleggende ferdighet - Lesing i alle fag. Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen? Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget? Ifølge forfatterne av denne boka er lærernes oppgave som leselærere å veilede elevene inn i sitt fags tekstkultur. Ulike fag har ulike arbeidsmåter og teksttyper, og elevene må lære å snakke, lese, skrive og tenke på fagenes premisser. Skolens leseopplæring blir slik summen av arbeidet med tekst i de ulike fagene. Boka har en innledende del om aspekter ved lesing som er viktige i alle fag, som strategibruk, leseutvikling, tilpasset opplæring og arbeid med vokabular og engasjement. Bokas andre del presenterer lesing og leseopplæring innenfor de ulike fagene i ungdomsskolen. Alle kapitlene setter forskning og teori i sammenheng med konkret aktivitet i klasserommet. Leseboka er aktuell for studenter og forskere i lærerutdanning og pedagogiske fag, og for lærere i ungdomsskolen.

Om boka

ISBN9788202459222
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2014
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202404574
Originalt formatEPUB
RedaktørerAtle SkaftunOddny Judith SolheimPer Henning Uppstad

Tema

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!