Leseboka : leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Beskrivelse
- Lesing som grunnleggende ferdighet
- Lesing i alle fag.
Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen?
Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget?
Ifølge forfatterne av denne boka er lærernes oppgave som leselærere å veilede elevene inn i sitt fags tekstkultur. Ulike fag har ulike arbeidsmåter og teksttyper, og elevene må lære å snakke, lese, skrive og tenke på fagenes premisser. Skolens leseopplæring blir slik summen av arbeidet med tekst i de ulike fagene.
Boka har en innledende del om aspekter ved lesing som er viktige i alle fag, som strategibruk, leseutvikling, tilpasset opplæring og arbeid med vokabular og engasjement. Bokas andre del presenterer lesing og leseopplæring innenfor de ulike fagene i ungdomsskolen. Alle kapitlene setter forskning og teori i sammenheng med konkret aktivitet i klasserommet.
Leseboka er aktuell for studenter og forskere i lærerutdanning og pedagogiske fag, og for lærere i ungdomsskolen.
Om boka
ISBN | 9788202459222 |
---|---|
Utgiver | Cappelen Damm akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2014 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788202404574 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Atle SkaftunOddny Judith SolheimPer Henning Uppstad |
Tilgjengelig for opplesing | Ja |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+- Lesing som grunnleggende ferdighet
- Lesing i alle fag.
Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen?
Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget?
Ifølge forfatterne av denne boka er lærernes oppgave som leselærere å veilede elevene inn i sitt fags tekstkultur. Ulike fag har ulike arbeidsmåter og teksttyper, og elevene må lære å snakke, lese, skrive og tenke på fagenes premisser. Skolens leseopplæring blir slik summen av arbeidet med tekst i de ulike fagene.
Boka har en innledende del om aspekter ved lesing som er viktige i alle fag, som strategibruk, leseutvikling, tilpasset opplæring og arbeid med vokabular og engasjement. Bokas andre del presenterer lesing og leseopplæring innenfor de ulike fagene i ungdomsskolen. Alle kapitlene setter forskning og teori i sammenheng med konkret aktivitet i klasserommet.
Leseboka er aktuell for studenter og forskere i lærerutdanning og pedagogiske fag, og for lærere i ungdomsskolen.
Om boka
ISBN | 9788202459222 |
---|---|
Utgiver | Cappelen Damm akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2014 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788202404574 |
Originalt format | EPUB |
Redaktører | Atle SkaftunOddny Judith SolheimPer Henning Uppstad |
Tilgjengelig for opplesing | Ja |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |