Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Ett skritt fram og ett tilbake : TIMSS Advanced 2015 : matematikk og fysikk i videregående skole
Liv Sissel GrønmoArne Hole

Ett skritt fram og ett tilbake : TIMSS Advanced 2015 : matematikk og fysikk i videregående skole

2016Bokmål185 siderOpplesing tilgjengelig

Logg inn for å lese gratis

Logg innfor å lese gratis

Denne boka presenterer forskningsresultater fra den internasjonale komparative studien TIMSS Advanced 2015, som undersøker kompetansen til elever med full fordypning i matematikk og/eller fysikk siste året på videregående skole. Dette er tredje gang Norge gjennomfører en slik studie. Vi har derfor gode data for å si noe om utviklingen fra midten av 1990-tallet fram til 2015 for det vi kan kalle ekspertelever i disse fagene.

I den forrige studien fra 2008 viste norske elever en markant nedgang i prestasjoner fra 90-tallet i både matematikk og fysikk. I 2015 ser vi noe framgang i matematikk, mens nedgangen fortsetter i fysikk. Et positivt resultat i Norge er at både lærere og elever rapporterer om høy trivsel i skolen

To sentrale spørsmål kan reises på bakgrunn av resultatene: Hvordan kan Norge øke rekrutteringen slik at flere elever velger fysikk og/eller matematikk til topps i videregående skole? Hvordan kan man legge forholdene til rette slik at de elevene som velger fagene presterer bedre enn de gjør i dag?

ISBN9788202550295
UtgiverCappelen Damm akademiskNOASP
Utgaveopplysning1 online (nettilkoblet) ressurs
ForfattereLiv Sissel GrønmoArne HoleTorgeir Onstad
Tilgjengelig for opplesingJa

Denne boka presenterer forskningsresultater fra den internasjonale komparative studien TIMSS Advanced 2015, som undersøker kompetansen til elever med full fordypning i matematikk og/eller fysikk siste året på videregående skole. Dette er tredje gang Norge gjennomfører en slik studie. Vi har derfor gode data for å si noe om utviklingen fra midten av 1990-tallet fram til 2015 for det vi kan kalle ekspertelever i disse fagene.

I den forrige studien fra 2008 viste norske elever en markant nedgang i prestasjoner fra 90-tallet i både matematikk og fysikk. I 2015 ser vi noe framgang i matematikk, mens nedgangen fortsetter i fysikk. Et positivt resultat i Norge er at både lærere og elever rapporterer om høy trivsel i skolen

To sentrale spørsmål kan reises på bakgrunn av resultatene: Hvordan kan Norge øke rekrutteringen slik at flere elever velger fysikk og/eller matematikk til topps i videregående skole? Hvordan kan man legge forholdene til rette slik at de elevene som velger fagene presterer bedre enn de gjør i dag?

Om boka

ISBN9788202550295
UtgiverCappelen Damm akademiskNOASP
Utgaveopplysning1 online (nettilkoblet) ressurs
ForfattereLiv Sissel GrønmoArne HoleTorgeir Onstad
Tilgjengelig for opplesingJa

Fagområde

Logg inn for å lese gratis