Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Når musikken gir mening : kommunikasjon om kvalitet i skolekonserter
Torild Wagle Christensen

Når musikken gir mening : kommunikasjon om kvalitet i skolekonserter

2017Bokmål317 sider

Logg inn for å lese gratis

Logg innfor å lese gratis

Kvalitet er et overordnet mål for Den kulturelle skolesekken (DKS), men hva det innebærer i praksis er uklart og gjenstand for kontinuerlig debatt. I denne boka forsøker forfatteren å bygge bro mellom generelle honnørord om kvalitet og ordløse kvalitetserfaringer i DKS. Hun utforsker samarbeidspartenes kommunikasjon om kvalitet med utgangspunkt i spesifikke skolekonsertsituasjoner. Målet er å tydeliggjøre konflikt- og konsensuslinjene i debattene og gi innspill til partenes samarbeid i praksisfeltet. Viktige funn i studien er at elevene med sine mangfoldige kvalitetsoppfatninger utfordrer konfliktlinjene i de voksne deltakernes debatt, og at barnetrinns-elever kan ha helt andre oppfatninger enn det som er referert i tidligere DKS- og skolekonsertstudier.

Sentrale temaer i boka er subjektivitet og objektivitet i DKS-bedømming, taus kvalitet og uttalte kriterier, konflikt og konsensus i DKS-debattene og kunstkompetente barn.

ISBN9788202562076
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave 2017 tilsvarer 1. trykte utgave 2019
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202635657
Originalt formatEPUB
ForfattereTorild Wagle Christensen

Kvalitet er et overordnet mål for Den kulturelle skolesekken (DKS), men hva det innebærer i praksis er uklart og gjenstand for kontinuerlig debatt. I denne boka forsøker forfatteren å bygge bro mellom generelle honnørord om kvalitet og ordløse kvalitetserfaringer i DKS. Hun utforsker samarbeidspartenes kommunikasjon om kvalitet med utgangspunkt i spesifikke skolekonsertsituasjoner. Målet er å tydeliggjøre konflikt- og konsensuslinjene i debattene og gi innspill til partenes samarbeid i praksisfeltet. Viktige funn i studien er at elevene med sine mangfoldige kvalitetsoppfatninger utfordrer konfliktlinjene i de voksne deltakernes debatt, og at barnetrinns-elever kan ha helt andre oppfatninger enn det som er referert i tidligere DKS- og skolekonsertstudier.

Sentrale temaer i boka er subjektivitet og objektivitet i DKS-bedømming, taus kvalitet og uttalte kriterier, konflikt og konsensus i DKS-debattene og kunstkompetente barn.

Om boka

ISBN9788202562076
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave 2017 tilsvarer 1. trykte utgave 2019
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202635657
Originalt formatEPUB
ForfattereTorild Wagle Christensen

Fagområde

Logg inn for å lese gratis