Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Den engasjerte eleven : undrende, utforskende og aktiviserende undervisning i skolen
Tove Anita Fiskum (red.)Dag Gulaker (red.)

Den engasjerte eleven : undrende, utforskende og aktiviserende undervisning i skolen

2018BokmålOpplesing tilgjengelig

Logg inn for å lese gratis

Logg innfor å lese gratis

Den engasjerte læreren får ofte mye og fortjent oppmerksomhet. Men det er først når elevene blir engasjerte i læringa at de gode læringsutbyttene kommer. I Den engasjerte eleven belyser vi hvordan vi gjennom undrende, utforskende og aktiviserende undervisning kan føre til engasjerte elever. Antologien inneholder 12 fagfellevurderte kapitler skrevet av forfattere som underviser i et bredt spekter av fag ved lærerutdanningen ved Nord universitet.

Boka er delt i to deler. Den første delen starter med noen generelle kapitler som bevisstgjør leseren på hva undrende, utforskende og aktiviserende undervisning er, og hva som skiller disse tre ulike tilnærmingene fra hverandre. I tillegg vil leseren bli bevisstgjort verdigrunnlag og overgripende syn som vil ligge bak valgene av undervisningsform og forhold ved eleven som vil påvirke hvordan læringsutbyttet i slike arbeidsformer vil bli. Dette er kunnskap som blir vesentlig når vi skal vurdere undervisningsoppleggene.

I del to av boka presenteres ulike undrende, utforskende og aktiviserende arbeidsformer. I disse kapitlene vil leseren få eksempler som belyser motivasjonsteori, tverrfaglig arbeid, og mulige effekter vi kan få av en læringsaktivitet som ikke nødvendigvis er på jakt etter ett eneste riktig svar.

ISBN9788202599805
UtgiverCappelen Damm akademisk
Originalt formatEPUB
RedaktørerTove Anita FiskumDag GulakerHans Petter Andersen
Tilgjengelig for opplesingJa

Den engasjerte læreren får ofte mye og fortjent oppmerksomhet. Men det er først når elevene blir engasjerte i læringa at de gode læringsutbyttene kommer. I Den engasjerte eleven belyser vi hvordan vi gjennom undrende, utforskende og aktiviserende undervisning kan føre til engasjerte elever. Antologien inneholder 12 fagfellevurderte kapitler skrevet av forfattere som underviser i et bredt spekter av fag ved lærerutdanningen ved Nord universitet.

Boka er delt i to deler. Den første delen starter med noen generelle kapitler som bevisstgjør leseren på hva undrende, utforskende og aktiviserende undervisning er, og hva som skiller disse tre ulike tilnærmingene fra hverandre. I tillegg vil leseren bli bevisstgjort verdigrunnlag og overgripende syn som vil ligge bak valgene av undervisningsform og forhold ved eleven som vil påvirke hvordan læringsutbyttet i slike arbeidsformer vil bli. Dette er kunnskap som blir vesentlig når vi skal vurdere undervisningsoppleggene.

I del to av boka presenteres ulike undrende, utforskende og aktiviserende arbeidsformer. I disse kapitlene vil leseren få eksempler som belyser motivasjonsteori, tverrfaglig arbeid, og mulige effekter vi kan få av en læringsaktivitet som ikke nødvendigvis er på jakt etter ett eneste riktig svar.

Om boka

ISBN9788202599805
UtgiverCappelen Damm akademisk
Originalt formatEPUB
RedaktørerTove Anita FiskumDag GulakerHans Petter Andersen
Tilgjengelig for opplesingJa

Fagområde

Logg inn for å lese gratis

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!