Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Undervisning som veiledning
Marit Honerød HoveidHalvor Hoveid

Undervisning som veiledning

2019Bokmål242 sider
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Denne boka reiser spørsmål rundt forståelsen av undervisnings- og læreprosesser. Forfatterne drøfter hvordan lærere og lærerutdannere kan vitalisere betydningen av deltakelse i utdanning som sosial praksis. Boka drøfter ut fra dette en undervisningspraksis med særlig vekt på elevens deltakelse, en deltakelse som handler om å aktivere det eleven bærer med seg i sitt minne. Undervisning handler om å få eleven eller studenten til å uttrykke seg selv. Forfatterne er opptatt av at læring og undervisning er ulike handlinger, men at de hører sammen og ikke kan forstås uavhengige av hverandre. Sentrale tematikker i boka er:

forholdet mellom utdanning og kunnskap

hvordan man kan bidra til åpne og deltakende læringsfellesskap

muntlig deltakelse i undervisnings- og læreprosesser

kollegaveiledning i reflekterende team

Dette er en bok for alle som er opptatt av praktisk pedagogikk og av hva som er grunnlaget for en undervisning som skaper deltakelse. Den er rettet spesielt mot lærere og lærerutdannere.

E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2018.

ISBN9788202628062
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202569297
Originalt formatPDF
ForfattereMarit Honerød HoveidHalvor HoveidKari Pauline LongvaØyvin Danielsen
Tilgjengelig for opplesingNei
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Denne boka reiser spørsmål rundt forståelsen av undervisnings- og læreprosesser. Forfatterne drøfter hvordan lærere og lærerutdannere kan vitalisere betydningen av deltakelse i utdanning som sosial praksis. Boka drøfter ut fra dette en undervisningspraksis med særlig vekt på elevens deltakelse, en deltakelse som handler om å aktivere det eleven bærer med seg i sitt minne. Undervisning handler om å få eleven eller studenten til å uttrykke seg selv. Forfatterne er opptatt av at læring og undervisning er ulike handlinger, men at de hører sammen og ikke kan forstås uavhengige av hverandre. Sentrale tematikker i boka er:

forholdet mellom utdanning og kunnskap

hvordan man kan bidra til åpne og deltakende læringsfellesskap

muntlig deltakelse i undervisnings- og læreprosesser

kollegaveiledning i reflekterende team

Dette er en bok for alle som er opptatt av praktisk pedagogikk og av hva som er grunnlaget for en undervisning som skaper deltakelse. Den er rettet spesielt mot lærere og lærerutdannere.

E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2018.

Om boka

ISBN9788202628062
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202569297
Originalt formatPDF
ForfattereMarit Honerød HoveidHalvor HoveidKari Pauline LongvaØyvin Danielsen
Tilgjengelig for opplesingNei
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde