Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Å planlegge og designe undervisning
Trond Eiliv Hauge

Å planlegge og designe undervisning

2019Bokmål102 sider

Å planlegge undervisning er en sammensatt oppgave. Forfatteren bruker i denne boka designbegrepet for å vise hvordan man kan bygge opp kunnskaper og ferdigheter til å løse undervisningsoppgavene. Design betyr i denne sammenhengen formen og mønsteret på undervisningen i det daglige arbeidet med eleven. Lærerens undervisning er resultat av mange typer design i skolehverdagen, som læreplaner, skolens organisering, form og innhold i lærebøker, fysisk miljø, digitale omgivelser og ulike vurderingsformer. Gjennom ulike undervisningscaser følger vi lærere i arbeid med å planlegge og gjennomføre undervisning, ser hvordan de former undervisningsopplegget ut fra faglige krav, hvordan de utfordrer elevene og hvordan de utnytter tilgjengelige læringsressurser. Digitale teknologier er en integrert del av denne praksisen. Forfatteren bruker et aktivitetsorientert læringsperspektiv for å synliggjøre de didaktiske utfordringene som læreren står overfor og løfter samtidig frem at undervisning må bygge på tillit og relasjonsbygging i møte med elevene. Boka er rettet mot studenter i lærerutdanningen 8.-13. trinn. E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2018.

ISBN9788202628192
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202494650
Originalt formatPDF
ForfattereTrond Eiliv Hauge

Å planlegge undervisning er en sammensatt oppgave. Forfatteren bruker i denne boka designbegrepet for å vise hvordan man kan bygge opp kunnskaper og ferdigheter til å løse undervisningsoppgavene. Design betyr i denne sammenhengen formen og mønsteret på undervisningen i det daglige arbeidet med eleven. Lærerens undervisning er resultat av mange typer design i skolehverdagen, som læreplaner, skolens organisering, form og innhold i lærebøker, fysisk miljø, digitale omgivelser og ulike vurderingsformer. Gjennom ulike undervisningscaser følger vi lærere i arbeid med å planlegge og gjennomføre undervisning, ser hvordan de former undervisningsopplegget ut fra faglige krav, hvordan de utfordrer elevene og hvordan de utnytter tilgjengelige læringsressurser. Digitale teknologier er en integrert del av denne praksisen. Forfatteren bruker et aktivitetsorientert læringsperspektiv for å synliggjøre de didaktiske utfordringene som læreren står overfor og løfter samtidig frem at undervisning må bygge på tillit og relasjonsbygging i møte med elevene. Boka er rettet mot studenter i lærerutdanningen 8.-13. trinn. E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2018.

Om boka

ISBN9788202628192
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2018
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202494650
Originalt formatPDF
ForfattereTrond Eiliv Hauge

Tema

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!