Hopp til hovedinnhold
bokomslag: En for alle : hvordan håndtere konflikt, krenkelse og mobbing i skolen?
Jostein Alberti-EspenesBodil Jenssen Houg

En for alle : hvordan håndtere konflikt, krenkelse og mobbing i skolen?

2019Bokmål142 sider

Å være en person for alle er rektors lodd og privilegium. Elever, foreldre og ansatte i skolen skal ha tillit til at rektor er der for alle, ikke minst i saker der elever opplever seg krenket. Til grunn for boka ligger dette, og følgende to erkjennelser: *Mennesker - barn, ungdom, voksne, foreldre, lærere og rektorer - vil godt, ønsker godt og forsøker å handle i tråd med dette. *Konflikter, krenkelser og mobbing kan forebygges, stanses og løses. Mange års iherdig innsats for gode skolemiljøer er ikke tilstrekkelig - vi leser fremdeles om rektorer som ikke har klart å løse saker der elever opplever noe eller noen i skolen som krenkende. Skolemiljøsakene må altså løses bedre enn det som er tilfellet i dag. Forfatterne peker med denne boka nettopp på hvorfor sakene er vanskelige, og hvordan rektor kan løse dem, til fordel for de involverte. Tillit, håndteringskompetanse og løsningsorienterte strategier er nøkkelbegreper i arbeidet. Boka er tiltenkt ledere i skolen og alle andre som engasjerer seg i elevenes psykososiale miljø. Den er skrevet med utgangspunkt i tre roller: mobbeombud, rektor og rådgiver i skolenes støtteapparat. E-boka tilsvarer 1. trykte utgave 2015.

ISBN9788202633578
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2015
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202482169
Originalt formatPDF
ForfattereJostein Alberti-EspenesBodil Jenssen HougKatti Anker Teisberg

Å være en person for alle er rektors lodd og privilegium. Elever, foreldre og ansatte i skolen skal ha tillit til at rektor er der for alle, ikke minst i saker der elever opplever seg krenket. Til grunn for boka ligger dette, og følgende to erkjennelser: *Mennesker - barn, ungdom, voksne, foreldre, lærere og rektorer - vil godt, ønsker godt og forsøker å handle i tråd med dette. *Konflikter, krenkelser og mobbing kan forebygges, stanses og løses. Mange års iherdig innsats for gode skolemiljøer er ikke tilstrekkelig - vi leser fremdeles om rektorer som ikke har klart å løse saker der elever opplever noe eller noen i skolen som krenkende. Skolemiljøsakene må altså løses bedre enn det som er tilfellet i dag. Forfatterne peker med denne boka nettopp på hvorfor sakene er vanskelige, og hvordan rektor kan løse dem, til fordel for de involverte. Tillit, håndteringskompetanse og løsningsorienterte strategier er nøkkelbegreper i arbeidet. Boka er tiltenkt ledere i skolen og alle andre som engasjerer seg i elevenes psykososiale miljø. Den er skrevet med utgangspunkt i tre roller: mobbeombud, rektor og rådgiver i skolenes støtteapparat. E-boka tilsvarer 1. trykte utgave 2015.

Om boka

ISBN9788202633578
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2015
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202482169
Originalt formatPDF
ForfattereJostein Alberti-EspenesBodil Jenssen HougKatti Anker Teisberg

Tema

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!