Veiledet lesing og skriving i begynneropplæringen
Beskrivelse
Veiledet lesing er en mye brukt metode for leseopplæring i norsk skole. Veiledet skriving er mindre kjent, men metoden gir gode resultater, i likhet med veiledet lesing. En grunn kan være at veiledning i små grupper gir rom for individuell tilpasning, slik at hvert barn får akkurat den støtten de trenger for å komme videre i sin lese- og skriveutvikling.
Forfatterne av denne boka argumenterer for at veiledet lesing og veiledet skriving bør være parallelle aktiviteter fra første skoledag. Boka presenterer arbeidsmåtene i veiledet lesing og veiledet skriving i sammenheng med det teoretiske grunnlaget for metodene. Egne kapitler viser hvordan man rent praktisk kan gjennomføre arbeidsmåtene i begynneropplæringen. Boka inneholder mange eksempler fra norsk skole og et helt kapittel med forslag til morsomme undervisningsopplegg.
Boka er aktuell for lærere, studenter og andre som er opptatt av lese- og skriveopplæring.
E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2013.
Om boka
ISBN | 9788202633967 |
---|---|
Utgiver | Cappelen Damm akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2013 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788202404048 |
Originalt format | |
Forfattere | Grethe KlæboeDagrun Kibsgaard Sjøhelle |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Ja |
Veiledet lesing er en mye brukt metode for leseopplæring i norsk skole. Veiledet skriving er mindre kjent, men metoden gir gode resultater, i likhet med veiledet lesing. En grunn kan være at veiledning i små grupper gir rom for individuell tilpasning, slik at hvert barn får akkurat den støtten de trenger for å komme videre i sin lese- og skriveutvikling.
Forfatterne av denne boka argumenterer for at veiledet lesing og veiledet skriving bør være parallelle aktiviteter fra første skoledag. Boka presenterer arbeidsmåtene i veiledet lesing og veiledet skriving i sammenheng med det teoretiske grunnlaget for metodene. Egne kapitler viser hvordan man rent praktisk kan gjennomføre arbeidsmåtene i begynneropplæringen. Boka inneholder mange eksempler fra norsk skole og et helt kapittel med forslag til morsomme undervisningsopplegg.
Boka er aktuell for lærere, studenter og andre som er opptatt av lese- og skriveopplæring.
E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2013.
Om boka
ISBN | 9788202633967 |
---|---|
Utgiver | Cappelen Damm akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2013 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788202404048 |
Originalt format | |
Forfattere | Grethe KlæboeDagrun Kibsgaard Sjøhelle |
Tilgjengelig for opplesing | Nei |
Tilgjengelig i Allvit+ | Ja |