Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Perspektiver på livsmestring i skolen
Audun Myskja (red.)Camilla Fikse (red.)

Perspektiver på livsmestring i skolen

2020Bokmål219 siderOpplesing tilgjengelig
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

I denne boken presenteres ny kunnskap om folkehelse og livsmestring i skolen. Antologien består av ni kapitler der forfatterne belyser tematikken fra ulike fagtradisjoner. Boken kombinerer perspektiver fra både pedagogikk og medisin, og den ser på læring og helse som en helhet.

Kapitlene omhandler blant annet:

Prestasjonspresset: Et individuelt eller kollektivt ansvar? Gode lærer-elev-relasjoner: En tilnærming til temaet livsmestring i skolen Relasjonell kapasitetsbygging for samskaping Hvorfor og hvordan bruke mindfulness som en tilnærming til livsmestring Mestringsmedisin: Hvordan lære å regulere stress og oppmerksomhet Friluftsliv, naturnærvær og livsmestring Hvordan lytter vi til elevstemmen? Livsmestring har gjennom fagfornyelsen fått mye oppmerksomhet. Denne boken bidrar med perspektiver på livsmestring som favner om hele mennesket, og målet er å skape mening, livsglede og livskraft til gode og verdige liv.
Perspektiver på livsmestring i skolen er aktuell for studenter og lærere innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger, samt etter- og videreutdanningskurs for lærere. Boken vil også være relevant for yrkesgrupper som jobber med barn og ungdom, f.eks. innen skole, barnehage, PPT og barnevern.

ISBN9788202689247
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202651077
Originalt formatPDF
RedaktørerAudun MyskjaCamilla Fikse
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

I denne boken presenteres ny kunnskap om folkehelse og livsmestring i skolen. Antologien består av ni kapitler der forfatterne belyser tematikken fra ulike fagtradisjoner. Boken kombinerer perspektiver fra både pedagogikk og medisin, og den ser på læring og helse som en helhet.

Kapitlene omhandler blant annet:

Prestasjonspresset: Et individuelt eller kollektivt ansvar? Gode lærer-elev-relasjoner: En tilnærming til temaet livsmestring i skolen Relasjonell kapasitetsbygging for samskaping Hvorfor og hvordan bruke mindfulness som en tilnærming til livsmestring Mestringsmedisin: Hvordan lære å regulere stress og oppmerksomhet Friluftsliv, naturnærvær og livsmestring Hvordan lytter vi til elevstemmen? Livsmestring har gjennom fagfornyelsen fått mye oppmerksomhet. Denne boken bidrar med perspektiver på livsmestring som favner om hele mennesket, og målet er å skape mening, livsglede og livskraft til gode og verdige liv.
Perspektiver på livsmestring i skolen er aktuell for studenter og lærere innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger, samt etter- og videreutdanningskurs for lærere. Boken vil også være relevant for yrkesgrupper som jobber med barn og ungdom, f.eks. innen skole, barnehage, PPT og barnevern.

Om boka

ISBN9788202689247
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202651077
Originalt formatPDF
RedaktørerAudun MyskjaCamilla Fikse
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde