Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Elevkrenkelser : skolens aktivitetsplikt etter opplæringslovens kapittel 9 A
Bjørn Eriksen

Elevkrenkelser : skolens aktivitetsplikt etter opplæringslovens kapittel 9 A

2020Bokmål141 sider
Denne boka er tilgjengelig i Allvit+! For kun 990,- får du tilgang til denne boka og omtrent 2000 andre bøker ut resten av året.Start Allvit+ nå!

I Elevkrenkelser gjennomgår Bjørn Eriksen erfaringene vi har med praktiseringen av de nye reglene i opplæringsloven kapittel 9 A om elevens skolemiljø, og undersøker klagesakene som er behandlet hos fylkesmannsembetene og Utdanningsdirektoratet. Sakene viser hvilke utfordringer skolene har med å sikre at elevene har det trygt og godt på skolen og hvilke tiltak som må settes inn ved krenkelser og mobbing. Skoleledelsen skal gjøre det man med rimelighet kan forvente av dem. Høyesterett og forarbeidene slår videre fast at ledelsen skal ha fokus på den særskilt sårbare eleven. Men undersøkelser viser at skoleledelsen sliter med å iverksette de riktige tiltakene, at det ofte reageres for sent og det faktum at man på tiltakssiden også skal ha spesielt fokus på den som krenker. En sentral del av den offentlige debatten har vært om skolene har tilstrekkelig kompetanse til å praktisere lovendringene til elevenes beste og etter lovgivers intensjoner. Eksempelvis har flere kommuner blitt ilagt tvangsmulkt på grunn av mangelfull praktisering av loven. Enkelte skoleledere har blitt straffedømt, og det er stadig presseoppslag om elever som har blitt krenket som følge av at skolene ikke har overholdt lovendringen fra 2017.

ISBN9788202704902
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202686604
Originalt formatPDF
ForfattereBjørn Eriksen
Tilgjengelig for opplesingNei
Tilgjengelig i Allvit+Ja
Denne boka er tilgjengelig i Allvit+! For kun 990,- får du tilgang til denne boka og omtrent 2000 andre bøker ut resten av året.Start Allvit+ nå!

I Elevkrenkelser gjennomgår Bjørn Eriksen erfaringene vi har med praktiseringen av de nye reglene i opplæringsloven kapittel 9 A om elevens skolemiljø, og undersøker klagesakene som er behandlet hos fylkesmannsembetene og Utdanningsdirektoratet. Sakene viser hvilke utfordringer skolene har med å sikre at elevene har det trygt og godt på skolen og hvilke tiltak som må settes inn ved krenkelser og mobbing. Skoleledelsen skal gjøre det man med rimelighet kan forvente av dem. Høyesterett og forarbeidene slår videre fast at ledelsen skal ha fokus på den særskilt sårbare eleven. Men undersøkelser viser at skoleledelsen sliter med å iverksette de riktige tiltakene, at det ofte reageres for sent og det faktum at man på tiltakssiden også skal ha spesielt fokus på den som krenker. En sentral del av den offentlige debatten har vært om skolene har tilstrekkelig kompetanse til å praktisere lovendringene til elevenes beste og etter lovgivers intensjoner. Eksempelvis har flere kommuner blitt ilagt tvangsmulkt på grunn av mangelfull praktisering av loven. Enkelte skoleledere har blitt straffedømt, og det er stadig presseoppslag om elever som har blitt krenket som følge av at skolene ikke har overholdt lovendringen fra 2017.

Om boka

ISBN9788202704902
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2020
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202686604
Originalt formatPDF
ForfattereBjørn Eriksen
Tilgjengelig for opplesingNei
Tilgjengelig i Allvit+Ja

Tema

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!