Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Muntlig fortelling i norskfaget : en vei til danning, livsmestring og literacy
Fridunn Tørå Karsrud

Muntlig fortelling i norskfaget : en vei til danning, livsmestring og literacy

2021Bokmål163 siderOpplesing tilgjengelig
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Denne boka viser hvordan elever og lærere kan bli gode fortellere, og hvordan man kan bruke muntlige fortellinger i klasserommet. Målet er å engasjere elevenes fantasi og følelser, styrke deres indre beredskap og bidra til utvikling av literacy i bred forstand. Denne nye utgaven er revidert med utgangspunkt i Læreplan for Kunnskapsløftet 2020.

Boka har tre deler: 1) Hvorfor det virker å arbeide med fortellinger; 2) Hva elevene kan lære av å arbeide med fortellinger og 3) Hvordan man kan arbeide med muntlige fortellinger.

Den muntlige fortellingen har lange tradisjoner i grunnskolen, men blir av mange norsklærere sett på som en koseaktivitet som må vike for mer eksplisitt skriftspråkopplæring. Mange er derfor ikke klar over hvilket enormt potensial den muntlige fortellingen har for å utvikle barn og unges tekst- og tolkningskompetanse, hånd i hånd med livsmestring og danning.

Boka passer for lærerstudenter og for lærere som ønsker inspirasjon til undervisningen. Den er også aktuell for andre som arbeider med barn og unge, eller som vil vite mer om hva muntlige fortellinger kan bety for å utvikle tanke, språk og livsmot.

ISBN9788202716189
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2021
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202688073
Originalt formatEPUB
ForfattereFridunn Tørå Karsrud
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

Denne boka viser hvordan elever og lærere kan bli gode fortellere, og hvordan man kan bruke muntlige fortellinger i klasserommet. Målet er å engasjere elevenes fantasi og følelser, styrke deres indre beredskap og bidra til utvikling av literacy i bred forstand. Denne nye utgaven er revidert med utgangspunkt i Læreplan for Kunnskapsløftet 2020.

Boka har tre deler: 1) Hvorfor det virker å arbeide med fortellinger; 2) Hva elevene kan lære av å arbeide med fortellinger og 3) Hvordan man kan arbeide med muntlige fortellinger.

Den muntlige fortellingen har lange tradisjoner i grunnskolen, men blir av mange norsklærere sett på som en koseaktivitet som må vike for mer eksplisitt skriftspråkopplæring. Mange er derfor ikke klar over hvilket enormt potensial den muntlige fortellingen har for å utvikle barn og unges tekst- og tolkningskompetanse, hånd i hånd med livsmestring og danning.

Boka passer for lærerstudenter og for lærere som ønsker inspirasjon til undervisningen. Den er også aktuell for andre som arbeider med barn og unge, eller som vil vite mer om hva muntlige fortellinger kan bety for å utvikle tanke, språk og livsmot.

Om boka

ISBN9788202716189
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2021
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202688073
Originalt formatEPUB
ForfattereFridunn Tørå Karsrud
Tilgjengelig for opplesingJa
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde