Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Leseforståelse i skolen : utfordringer og muligheter
Vibeke Grøver (red.)Ivar Bråten (red.)

Leseforståelse i skolen : utfordringer og muligheter

2021Bokmål255 sider
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

I denne boka får lærerstudenter og lærere forskningsbasert kunnskap om hva leseforståelse er og hvordan elever utvikler leseforståelsen gjennom grunnskolen. Forfatterne viser hvilke utfordringer elever som strever med å lese møter, og hva det vil si å forstå digitale tekster og lese multiple informasjonskilder kritisk. I tillegg viser de hva som kan motivere elever til å investere tid og innsats i slik lesing. Forfatterne drøfter også hvordan grunnskolen kan fremme god leseforståelse ved å utnytte mulighetene og utfordringene som følger med flere flerspråklige elever, endringer i demografi, teknologi og informasjonsflyt. Bokas bidragsytere er internasjonalt orienterte forskere innenfor det feltet de skriver om. De fleste av dem er nåværende eller tidligere medlemmer av forskergruppen TextDIM ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. Medforfattere: Anette Andresen, Øistein Anmarkrud, Christian Brandmo, Eva Wennås Brante, Jarmila Bubikova-Moan, Leila Ferguson, Åste Marie Mjelve Hagen, Mia Cecilie Heller, Carita Päivi Susanna Kiili, Natalia Latini, Joshua Lawrence, Kristin Rogde, Veslemøy Rydland, Ladislao Salmerón, Catherine Snow, Helge I. Strømsø og Jenny Michelle Thorbjørnsen.

ISBN9788202726355
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2021
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202650063
Originalt formatEPUB
RedaktørerVibeke GrøverIvar Bråten
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+

I denne boka får lærerstudenter og lærere forskningsbasert kunnskap om hva leseforståelse er og hvordan elever utvikler leseforståelsen gjennom grunnskolen. Forfatterne viser hvilke utfordringer elever som strever med å lese møter, og hva det vil si å forstå digitale tekster og lese multiple informasjonskilder kritisk. I tillegg viser de hva som kan motivere elever til å investere tid og innsats i slik lesing. Forfatterne drøfter også hvordan grunnskolen kan fremme god leseforståelse ved å utnytte mulighetene og utfordringene som følger med flere flerspråklige elever, endringer i demografi, teknologi og informasjonsflyt. Bokas bidragsytere er internasjonalt orienterte forskere innenfor det feltet de skriver om. De fleste av dem er nåværende eller tidligere medlemmer av forskergruppen TextDIM ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. Medforfattere: Anette Andresen, Øistein Anmarkrud, Christian Brandmo, Eva Wennås Brante, Jarmila Bubikova-Moan, Leila Ferguson, Åste Marie Mjelve Hagen, Mia Cecilie Heller, Carita Päivi Susanna Kiili, Natalia Latini, Joshua Lawrence, Kristin Rogde, Veslemøy Rydland, Ladislao Salmerón, Catherine Snow, Helge I. Strømsø og Jenny Michelle Thorbjørnsen.

Om boka

ISBN9788202726355
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2021
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202650063
Originalt formatEPUB
RedaktørerVibeke GrøverIvar Bråten
Inkludert i abonnementet Allvit+Ja

Fagområde