Leselosboka
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Beskrivelse
«Leselos» er et verktøy for å styrke grunnskoleelevers lesing i alle fag. Materiellet består av en sirkelmodell som viser lesingens sentrale områder og et observasjonsskjema som lærere bruker som grunnlag for å veilede eller «lose» elevene videre i den fagspesifikke leseutviklingen. Materiellet er tilgjengelig fra nettsidene til Lesesenteret i Stavanger.
Leselosboka presenterer verktøyet og viser hvordan det kan brukes. Forfatterne beskriver materiellets forankring i leseforskning så vel som skolens planverk, og viser eksempler på «Leselos» i bruk i en rekke konkrete undervisningssituasjoner. Erfaring tilsier at nytteverdien blir størst dersom lærerne på skolen samarbeider, og møter elevene med felles kunnskaper om leseutvikling og leseundervisning. Forfatterne peker på suksessfaktorer for god implementering og bruk av «Leselos».
Leselosboka er nødvendig lesning for lærere og andre som bruker «Leselos», og er også nyttig for lærerstudenter.
Om boka
ISBN | 9788202730130 |
---|---|
Utgiver | Cappelen Damm akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2017 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788202533915 |
Originalt format | |
Forfattere | Liv EngenLise Helgevold |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+«Leselos» er et verktøy for å styrke grunnskoleelevers lesing i alle fag. Materiellet består av en sirkelmodell som viser lesingens sentrale områder og et observasjonsskjema som lærere bruker som grunnlag for å veilede eller «lose» elevene videre i den fagspesifikke leseutviklingen. Materiellet er tilgjengelig fra nettsidene til Lesesenteret i Stavanger.
Leselosboka presenterer verktøyet og viser hvordan det kan brukes. Forfatterne beskriver materiellets forankring i leseforskning så vel som skolens planverk, og viser eksempler på «Leselos» i bruk i en rekke konkrete undervisningssituasjoner. Erfaring tilsier at nytteverdien blir størst dersom lærerne på skolen samarbeider, og møter elevene med felles kunnskaper om leseutvikling og leseundervisning. Forfatterne peker på suksessfaktorer for god implementering og bruk av «Leselos».
Leselosboka er nødvendig lesning for lærere og andre som bruker «Leselos», og er også nyttig for lærerstudenter.
Om boka
ISBN | 9788202730130 |
---|---|
Utgiver | Cappelen Damm akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2017 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788202533915 |
Originalt format | |
Forfattere | Liv EngenLise Helgevold |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |