Hopp til hovedinnhold
bokomslag: Elevers deltakelse og medvirkning : i samtaler med lærer og foresatte om individuell opplæring
Anne Dorthe Tveit

Elevers deltakelse og medvirkning : i samtaler med lærer og foresatte om individuell opplæring

2023Bokmål110 siderOpplesing tilgjengelig
Denne boken er foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+
Foreløpig ikke tilgjengelig i Allvit+

Hvordan deltar og medvirker elever i samtaler om eget opplæringstilbud i skolen? I denne boka viser forfatteren at det er et stort gap mellom intensjonene og elevers faktiske medvirkning i slike samtaler. Boka er en innføring i hvordan lærere og spesialpedagoger kan fremme reell deltakelse og medvirkning for elever, og oppmerksomheten rettes spesielt mot de elevene som opplever utfordringer med slik deltakelse. Den teoretiske rammen i boka er begrepet deliberasjon, hentet fra Habermas. Det betyr at alle deltakere i en samtale har mulighet til å gi informasjon og argumentere for sitt syn. Alle lytter, viser hverandre respekt og er åpne for å endre mening hvis de blir overbevist av de andres argumenter. Målet er å få en forståelse av de andres synspunkter og forhandle seg fram til et felles syn på den saken en diskuterer. Dette er utfordrende å gjennomføre, men ifølge sentrale føringer i styringsdokumenter og lovverk er det noe skolen skal legge til rette for. Med gode eksempler viser forfatteren at deliberative samtaler er mulig i skolen - hvis lærer faktisk tilrettelegger for slike samtaler og er villig til å lytte til hva eleven har å si. Boka er skrevet for studenter i lærerutdanningens 5-årige masterløp, spesialpedagogiske utdanninger og lærere og spesialpedagoger i skolen.

ISBN9788202795955
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202756932
Originalt formatEPUB
ForfattereAnne Dorthe Tveit
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Hvordan deltar og medvirker elever i samtaler om eget opplæringstilbud i skolen? I denne boka viser forfatteren at det er et stort gap mellom intensjonene og elevers faktiske medvirkning i slike samtaler. Boka er en innføring i hvordan lærere og spesialpedagoger kan fremme reell deltakelse og medvirkning for elever, og oppmerksomheten rettes spesielt mot de elevene som opplever utfordringer med slik deltakelse. Den teoretiske rammen i boka er begrepet deliberasjon, hentet fra Habermas. Det betyr at alle deltakere i en samtale har mulighet til å gi informasjon og argumentere for sitt syn. Alle lytter, viser hverandre respekt og er åpne for å endre mening hvis de blir overbevist av de andres argumenter. Målet er å få en forståelse av de andres synspunkter og forhandle seg fram til et felles syn på den saken en diskuterer. Dette er utfordrende å gjennomføre, men ifølge sentrale føringer i styringsdokumenter og lovverk er det noe skolen skal legge til rette for. Med gode eksempler viser forfatteren at deliberative samtaler er mulig i skolen - hvis lærer faktisk tilrettelegger for slike samtaler og er villig til å lytte til hva eleven har å si. Boka er skrevet for studenter i lærerutdanningens 5-årige masterløp, spesialpedagogiske utdanninger og lærere og spesialpedagoger i skolen.

Om boka

ISBN9788202795955
UtgiverCappelen Damm akademisk
Utgaveopplysning1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023
ISBN på tilsvarende papirutgave9788202756932
Originalt formatEPUB
ForfattereAnne Dorthe Tveit
Tilgjengelig for opplesingJa
Tilgjengelig i Allvit+Nei

Tema

Dine data – ditt valg

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) og brukerdata til analyse og noen funksjoner. Les mer om hva slags data vi bruker, hvordan vi administrerer dem og dine rettigheter i cookie-erklæringen vår.

Du kan velge å kun ha nødvendige informasjonskapsler og brukerdata, men du kan også velge å godta alle. Slik hjelper du oss med å finne de riktige bøkene og tilpasse tjenesten for deg!