Pedagogisk grunnlagstenkning : kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+Beskrivelse
I Pedagogisk grunnlagstenkning diskuterer forfatteren pedagogikkens begreper i relasjon til ulike filosofiske tradisjoner. Hun belyser begreper som danning, kritisk tenkning, praktisk klokskap og dialog fra to sider, fra en filosofisk og fra en institusjonell side. Slik får hun frem at ulike faglige og pedagogiske perspektiver kan stå i et motsetningsforhold til hverandre, og hun beskriver de ulike og ofte kontrastfylte sidene ved skolen som kunnskapsprodusent, kunnskapsformidler og identitetsdanner.
Boka setter lærerarbeidet og lærerprofesjonen inn i en større kontekst og gir en dypere forståelse av grunnlaget for pedagogikken. Den henvender seg primært til lærerstudenter, men passer også til forskere og andre som er opptatt av skolens teoretiske grunnlag.
Odin Fauskevåg, NTNU, har skrevet ett kapittel i boka.
Om boka
ISBN | 9788202817046 |
---|---|
Utgiver | Cappelen Damm akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788202643799 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Irene Haslund |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |
Denne boka er inkludert i abonnementet Allvit+
Visste du at du kan abonnere på pensumbøker og få tilgang til denne og omtrent 2000 andre bøker?Les mer om Allvit+I Pedagogisk grunnlagstenkning diskuterer forfatteren pedagogikkens begreper i relasjon til ulike filosofiske tradisjoner. Hun belyser begreper som danning, kritisk tenkning, praktisk klokskap og dialog fra to sider, fra en filosofisk og fra en institusjonell side. Slik får hun frem at ulike faglige og pedagogiske perspektiver kan stå i et motsetningsforhold til hverandre, og hun beskriver de ulike og ofte kontrastfylte sidene ved skolen som kunnskapsprodusent, kunnskapsformidler og identitetsdanner.
Boka setter lærerarbeidet og lærerprofesjonen inn i en større kontekst og gir en dypere forståelse av grunnlaget for pedagogikken. Den henvender seg primært til lærerstudenter, men passer også til forskere og andre som er opptatt av skolens teoretiske grunnlag.
Odin Fauskevåg, NTNU, har skrevet ett kapittel i boka.
Om boka
ISBN | 9788202817046 |
---|---|
Utgiver | Cappelen Damm akademisk |
Utgaveopplysning | 1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2023 |
ISBN på tilsvarende papirutgave | 9788202643799 |
Originalt format | EPUB |
Forfattere | Irene Haslund |
Inkludert i abonnementet Allvit+ | Ja |